Ontroering en vervoering: lees dit boek!

Melissa 15 augustus 2019
11 september 2001. Wie weet niet waar hij was op de dag dat 2 vliegtuigen zich in de beroemde Twin Towers boorden? Een gebeurtenis die we niet snel vergeten, maar die ondertussen alweer 18 jaar geleden geschiedenis werd. Jonathan Safran Foer brengt deze dag weer terug naar vandaag. Vanuit het perspectief van een jongen van 9, Oskar, die zijn vader verloor tijdens deze dramatische wending, komt het bizarre moment weer tot leven en het besef wat het met de nabestaanden en met de mensen van New York heeft gedaan.

Foer tovert daarbij met woorden, maar ook met vorm. Drie hoofdpersonen (Oskar en zijn beide grootouders) die hun verhaal op eigen wijze en in eigen vorm vertellen, beelden die de woorden nog meer tot leven wekken. Teksten die soms geen samenhang lijken te hebben en toch als magneten in elkaar klikken. Verhalen die laten zien wat voor ellende een mens kan meemaken, hoe die ellende je vormt, maar ook hoeveel kracht een mens bezit om de ellende te ontstijgen. Het boek straalt daarmee hoop uit en dat voelt prettig ondanks al het verdriet dat de ondertoon voert.

Foer is een poƫet, zoveel is zeker en weet de lezer te prikken met humor en emotie. Wie ontroerd en vervoerd wil worden: lees dit boek!

Meer recensies van Melissa