Lees dit boek!

Melissa 04 februari 2020
Hoe zou de maatschappij eruit zien als we er allemaal vanuit zouden gaan dat de meeste mensen te vertrouwen zijn? Dat onze regels en omgang met elkaar hierop gebaseerd zijn en niet op dat handjevol mensen dat de boel verbruid?

Rutger Bregman toont in zijn boek De Meeste Mensen Deugen met veel gedegen onderzoek en voorbeelden aan dat ons mensbeeld gevormd wordt door de uitzonderingen in de regel, het beeld waar onze nieuwsbulletins, onze boeken en films, mee gevuld zijn. Maar dat dit beeld afwijkt van de werkelijkheid: dat de meeste mensen deugen. Hij roept op dat het tijd is voor een nieuw realisme.

Nu staat Bregman bekend om zijn activistische houding. Eerder maakte hij furore met zijn stelling dat we over moeten naar een basisinkomen en ook in Davos was hij geen graag geziene gast toen hij aangaf dat de rijken gewoonweg meer belastingen moeten betalen. En natuurlijk: ook in dit boek sluit elk onderzoek precies aan bij zijn pleidooi.

Maar hij heeft een punt. Onze maatschappij, onze scholen, onze bedrijven zijn allemaal ingericht op wantrouwen. Terwijl het vaker goed gaat dan fout. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om dat te ontdekken. We zien het dag in, dag uit om ons heen.

Daarom alleen al is het bijzonder dat er bijna geen boeken zijn die dit nieuw realisme ondersteunen. En schrijnend dat we dit mensbeeld een nieuw realisme moeten noemen.

Dus: voor zowel alle optimisten als ook de pessimisten onder ons: lees dit boek!

Meer recensies van Melissa