Ook voor niet-thriller fans

'IJsval' - Kitty Sewell

In Cardiff, Wales, ervaart dokter Dafydd Woodruff zijn werk als routine, met als enige zorg het verlangen van zijn vrouw Isabel naar een kind. Plotseling ontvangt Dafydd uit het niets een brief uit Moose Creek, een stadje in het hoge noorden van Canada. De dertienjarige Miranda Hailey schrijft hem dat zij zojuist heeft ontdekt wie haar vader en tweelingbroer zijn - niemand anders dan Dafydd. Een DNA-test lijkt dit te bevestigen. Dafydd kan zich echter niet herinneren ooit een intieme relatie met Sheila Hailey te hebben gehad. Hij heeft geen andere keus dan af te reizen naar Moose Creek om de waarheid te achterhalen. Zijn reis voert hem naar de Canadese wildernis, waar hij geconfronteerd wordt met demonen uit het verleden die hij dacht achter zich te hebben gelaten.

Het verhaal begint met een tragisch ongeluk op het ijs, wat pas aan het einde weer terugkomt. Vervolgens maken we kennis met Dafydd, zijn vrouw en de last die ze met zich meedragen.
Hoewel het boek wordt gepresenteerd als een thriller, is het meer dan dat. Het is een prachtig verhaal dat ook geschikt is voor lezers die niet van thrillers houden. Voor liefhebbers van spannende thrillers: lees dit boek ook, maar verwacht niet per se een typische thriller. Negeer het genre en geniet van het bijzondere verhaal.

Het boek lijkt te schakelen tussen spannend en meer als een roman. Als je een enge thriller verwacht, zou je misschien teleurgesteld kunnen zijn, maar persoonlijk vond ik het een mooi boek.

'IJsval' heeft verschillende verhaallijnen die goed te volgen zijn. De personages zijn goed uitgewerkt, hoewel sommigen wat vlak blijven. Het is een fijn boek om te lezen wanneer de lente eindelijk begint. Wat ik wel raar vond was de vele verwijzingen van Dafydd over het uiterlijk van Sheila. Hij heeft een bloedhekel aan haar maar haar uiterlijk windt hem kennelijk zo op dat hij een haat-liefde verhouding met haar blijft hebben. Dat maakt Dafydd nogal oppervlakkig in zijn denken en doen.

Dit boek was een verrassende vondst bij een buurtbieb. Op tweede paasdag fietsten mijn man en ik door Alkmaar Noord, op zoek naar buurtbiebjes. Na het bezoeken van 11 biebjes hadden we een mooie stapel boeken weggegeven en meegenomen, waarvan dit boek er één was.

Meer recensies van MindSpaLotusbloem