Reizen is een nieuw leven opbouwen

Mireille 30 september 2020
‘De diamant van Banjarmasin’ is een reis door het verleden en tegelijkertijd het heden. De kaft biedt je direct de uitnodiging om voor jezelf de vraag te stellen ‘Wie ben jij?’ en indirect te onderzoeken waar je familie vandaan komt. Illustrator Anne Stalinski trekt je al direct mee op een beeldende tocht. Door het hele geschenk heen staan (historisch) passende en grappige tekeningen.
Acht verhalen waarin wordt gereisd en waarin mensen hun best doen een nieuw leven op te bouwen op een andere plaats. Dat gebeurt al decennia, eeuwen, zelfs millennia. Daarom begint Arend met zijn eigen jeugd en gaat daarna steeds een stapje terug in de tijd. De ene keer zit er weinig tijd tussen twee verhalen (bijvoorbeeld wanneer in hetzelfde jaar Mary Chilton uit Nederland vertrekt en Amalia er aankomt), de andere keer zit er een flinke stap tussen (van de riddertijd naar de prehistorie). Dat lijkt misschien soms abrupt, en die kritiek is al meermalen geuit, maar is dat enkel aan de auteur te wijten? Bedenk dat er in de redactierondes vóór de finale uitgave ook door anderen wordt geschrapt waar je zelfs als maker geen invloed op hebt. Ondanks de beperkte omvang (die helaas vast staat), is er toch een geschiedenis van formaat neergezet.
Voor iedere lezer, jong en oud, wordt met dit boekje duidelijk dat geschiedenis overal is; in elke plaats en ieder persoon. Daaraan verwant is familie: door je voorouders woon je in een bepaalde regio, je ouders kunnen besluiten de oceaan over te varen om nieuwe horizonten te ontdekken. In zekere zin schuilt in iedereen een nieuwkomer. Waar voel jij je thuis?
‘De diamant van Banjarmasin’ laat ook blijken hoe leuk geschiedenis is: zomaar stuit je op een woord of verhaal waarvan je meer moet weten. Notitieblokjes zijn dus onmisbaar in je tas! (wie heeft er net als ik meerdere?) Juist door meerdere onderwerpen aan te stippen, had ik me als kind geen leuker kbw-geschenk kunnen wensen.
Wie trouwens goed oplet, vindt in een van de verhalen een verwijzing naar het Kinderboekenweek-Prentenboek 'Tweeling!'.

Meer recensies van Mireille