Fantasie en droom

Mireille 09 juni 2020

Aparte leeservaring. Een "vroege" Mitchell, waarin hij alle uitingen van zijn kunnen stopt, zo lijkt het. Vanaf het begin van het boek moet je je laten overdonderen door de fantasierijke scènes in Tokio, waar Eiji Miyake naartoe is gegaan om zijn vader te zoeken. Dat is de rode draad in het verhaal, dat verder werkelijk alle kanten op gaat van metro's tot een bowlende maffiabaas en goochelende pizzabakker aan toe.
Op een gegeven moment worden al die details een beetje te veel van het goede (ik las niet voor niets een paar andere boeken tussendoor), maar toch: wie het oeuvre van David Mitchell leest, moet deze toch zeker eens gehad hebben. Al is het maar voor dat einde.

Grote waardering voor vertaler Aad van der Mijn, die zich ook heeft moeten verdiepen in de Japanse cultuur.

Meer recensies van Mireille