Wat is feit en wat is fictie?

MireillePZ 18 december 2023
‘De brieven van het hof’ is geschreven door Marja Visscher. Visscher heeft al meerdere historische romans op haar naam staan en daar kan deze titel aan toegevoegd worden.
In 16 hoofdstukken, een voor- en nawoord worden we meegenomen naar het eind van de 18e en het eerste deel van de 19e eeuw. Willem I, de eerste koning der Nederlanden uit het huis van Oranje-Nassau, regeert als soeverein vorst als na 45 jaar huwelijk zijn Wilhelmina van Pruisen komt te overlijden in Paleis Noordeinde. Hij vindt troost bij haar hofdame, Henriëtte dÓultremont de Wégimont, en wil met haar trouwen, maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Met name zijn zoon, en troonopvolger, doet alles wat in zijn macht ligt om dit te voorkomen. De briefwisselingen uit deze tijd zijn in een kluis bewaard gebleven en vormen de basis voor deze historische roman.
De hoofdstukken zijn mooi verdeeld, wel is er soms een veelvoud aan namen om uit elkaar te houden. Helaas wordt in het luisterboek niet duidelijk wat berust op feiten en wat op fictie.

Meer recensies van MireillePZ