Je bent als mens vrij en verantwoordelijk voor je keuzes

Miriam 29 maart 2020
In het kader van 75 jaar bevrijding heb ik onlangs dit boek gelezen. Het is in de eerste plaats een intieme beschrijving van de gruwelijkheden in het concentratiekamp, die de auteur zelf heeft meegemaakt en vanuit zijn eigen ervaringen beschrijft. Frankl was psychotherapeut en neuroloog. Hij heeft een eigen psychotherapievorm ontwikkeld, de zgn 'logotherapie', waarin hij met name samen met zijn cliƫnten zoekt naar de zin en betekenis van het leven, voor die ene persoon op dat moment.

Daarover gaat het tweede deel van zijn boek. De kracht zit 'm wat mij betreft in zijn stellingname, dat elk mens verantwoordelijk is voor zijn eigen keuzes, die hij kan en moet maken in de context van wat zich op dat moment in zijn leven aandient. Daarin vormt ieder mens zijn eigen leven, maakt zijn eigen geschiedenis, maakt hij zijn leven 'waar'. Op het moment dat iemand lijdt, staat hij voor een grote opgave, om ook aan dit lijden betekenis te geven. Op het moment dat dat lukt, heeft ook het lijden zin. Voor Frankl zit de zin van het bestaan vooral in het zin kunnen geven aan lijden. Hij legt dit uit aan de hand van mooie vignetten, en put mede uit zijn eigen ervaringen in het concentratiekamp.

Frankl's logotherapie stoelt op deze diepgaande opvatting, en getuigt daarmee van enorm vertrouwen in het vermogen van het individu, om aan te kunnen wat het leven brengt, om verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen keuzes en zingeving. Een visie die daarnaast ook getuigt van een groot gevoel van mededogen. Enorm inspirerend.

Meer recensies van Miriam