Zó werkt intergenerationeel trauma

Miriam 15 juni 2022
We kennen Francine Oomen van haar boeken "Hoe overleef ik...". Nu schrijft/tekent ze onder bijna dezelfde titel een heel ander boek. Het gaat over het verondersteld seksueel misbruik dat haar moeder heeft ondergaan in haar jeugd en hoe dat impact heeft op iemands zelfbeeld en leven. Daarbij laat ze heel stapsgewijs zien aan de hand van het verloop van haar eigen leven, hoe een dergelijk trauma onbedoeld en ongewild overgebracht wordt op de volgende generatie, in dit geval Francine zelf. L'histoire se répète...De schrijfster laat middels expressieve tekeningen en teksten zien hoe ze tot dit inzicht komt en hoe ze afrekent met de demonen in haarzelf. Het is mooi (en ook tragisch) om te lezen hoe deze patronen van oudsher beschermende mechanismen zijn waardoor iemand kan overleven. Maar dat deze patronen uiteindelijk totaal niet helpend zijn en leiden tot problemen in relaties en intermenselijk contact.
Ik werd geraakt door de persoonlijke en beeldende manier waarop Francine Oomen dit alles uiteenzet. Ze geeft goede uitleg over PTSS en psychotrauma. Dit raakt aan mijn eigen levensverhaal, het zet me aan het denken (en vooral voelen!). Dit boek is een aanrader voor iedereen die zelf met psychische problemen worstelt, of iemand kent in zijn/haar omgeving die daarmee te kampen heeft, of anderszins meer wil weten over hoe patronen van generatie op generatie worden doorgegeven.
Op www.francineoomen.nl is ook een link naar een documentaire in het Uur van de Wolf te zien over haar.

Meer recensies van Miriam