Vijf pensionado's, een overval, niemand die ze verdenkt

Mirjam 13 augustus 2019
In het verzorgingshuis De Diamant hebben ‘de vijf’ – Märtha, Oscar, Bertil, Anna-Greta en Stina – het allesbehalve naar hun zin. Als ze een programma zien over de gevangenis denken ze dat ze zelfs daar nog beter af zouden zijn. Na een goed plan opgezet te hebben gaan ze weg uit De Diamant. Ze gaan in het luxe Grand hotel te verblijven om daar een overval te plegen zodat ze vervolgens in de gevangenis zullen belanden. Maar als de buit van de overval tegenvalt en niemand ze doorheeft – ook de politie niet - willen ze nog één keer de perfecte misdaad doen, een kunstroof. Maar verloopt dat wel volgens plan? En zouden ze na dit lange verblijf in het Grand Hotel nog wel kunnen wennen aan de gevangenis? Je leest het in Je geld of je leven!

Het is een origineel en grappig verhaal maar er zijn ook wel mindere kanten: Soms vond ik het een beetje op een kinderboek lijken, iets gebeurt dan net niet of net wel of iets is zo toevallig dat het niet kan. Het boek is absoluut niet realistisch en dat hoeft ook niet perse van mij maar soms werd het mij een beetje te onecht. Ook is het zo dat je in het begin, als ze aan het voorbereiden zijn, lekker doorleest maar het later een beetje saai wordt omdat er dan niet zo veel gebeurt. Ik zou het boek zeker aanraden als een luchtig boek tussendoor maar als je een goed, stevig, psychologisch boek wil lezen zou ik een ander kiezen.

Meer recensies van Mirjam