Anna

Mirjam 14 oktober 2019
Je leest over misschien wel een van de bekendste Nederlandse schrijvers ooit: Annie M. G. Schmidt. Je leest over haar jeugd, haar weg naar bekendheid en over de tijd na haar grootste successen.
Het boek heeft zeker bijgedragen aan mijn kijk op Annie M. G. Schmidt. Pluk van de petteflet bijvoorbeeld of Jip en Janneke zal ik nooit meer met dezelfde ogen bekijken. Annie is van een naam in een mens veranderd. Ik vond het boek zeker leuk om te lezen maar er zitten ook mindere kanten aan. Annies jeugd en jongvolwassen jaren gaan vrij vlot maar als ze aan de bak komt bij het Parool stagneert het verhaal een beetje. Een versje hier, een versje daar en zo gaat het een beetje door. Ik had me het meest verheugd op de tijd waarin ze haar beroemdste boeken zoals Abeltje en Jip en Janneke zou schrijven maar ook dit vond ik een beetje tegenvallen. Naar mijn mening werd er te weinig aandacht besteed aan haar bekendste werken, ik had graag meer willen weten over het schrijfproces en de ontvangst van die boeken en versjes. Maar terwijl aan allerlei toneelstukken heel veel aandacht werd gegeven werd die aandacht niet aan haar beroemdste werken gegeven. Dit vond ik persoonlijk een beetje jammer. Ook vond ik dat er veel namen aan bod kwamen, op gegeven wist ik echt niet meer wie wie was. Alle Wimmen, Annies en Dicken die erin voorkomen, echt bizar. Ik snap dat Annejet van der Zijl iedereen die een plek in het boek verdiende, een plek wilde geven maar van mij had het wel iets minder gemogen. Dan zou het boek waarschijnlijk ook meteen een stuk vlotter lezen.
Al met al ben ik wel blij dat ik het boek gelezen heb, daarom geef ik dus wel drie sterren.

Meer recensies van Mirjam