Het Systeem haalt je in

Mirjam 13 augustus 2019
‘’Michael verstijfde van schrik toen een zakdoek over zijn neus en mond gedrukt werd. Hij haalde diep adem, probeerde overeind te komen maar verloor binnen seconden alle controle over zijn lichaam.”

Nadat het geheime Russische laboratorium voor virussen is opgeheven zijn de wetenschappers die daar werkten gevlucht. Dertig jaar later wordt een van hen opeens vergiftigd, bij een ander is de kist van zijn vrouw opeens uit het graf verdwenen. De kinderen van deze wetenschappers beginnen een zoektocht. Waarom gebeurt dit ineens en wat hebben de virussen die de wetenschappers uit het laboratorium meesmokkelden er mee te maken?
Ondertussen lees je ook over Erkan Zhirkov die bij de Russische geheime dienst werkt. Hij moet ervoor zorgen dat de meegenomen virussen onschadelijk gemaakt worden. Hij stuurt Kolja en Wolf erop uit om die missie te volbrengen. Maar houden zij zich wel aan hun taak?
Het boek laat mooi zien dat je niet kan ontsnappen aan moedertje Rusland, het systeem haalt je in.

Zoals hierboven te lezen zijn er redelijk veel personages in Systema te vinden, hun verhaallijnen wisselen zich telkens af. De personages zijn goed uitgewerkt en ik snap waarom ze bepaalde keuzes maken. Meestal heb ik een hekel aan boeken waar mensen buiten de politie om zelf een zoektocht beginnen, bij Systema had ik dit echter niet. Dat geeft dus aan dat de keuzes duidelijk en geloofwaardig neergezet waren. Wel merkte ik dat ik niet echt van de personages ben gaan houden. Dat maakt een boek ook meteen minder spannend omdat je minder met de personages meeleeft, maar voor de rest was de spanning goed neergezet en wist het boek mij van begin tot eind te boeien.
Gedurende het verhaal raken de verhaallijnen van de verschillende personages steeds meer in elkaar verwikkeld en op gegeven moment komen ze allemaal samen. Ik vond de ontknoping origineel en bevredigend.
Systema heeft een prettige schrijfstijl, het leest lekker vlot. De schrijfstijl is vergelijkbaar met de andere boeken van Simon de Waal.

Kortom, ik vind Systema een waardige thriller, goed uitgewerkte personages, prima spanning, een goed einde en een prettige schrijfstijl.

Meer recensies van Mirjam