Magisch boek

Missmir 07 mei 2024
Op een dag overlijdt, meneer Webber, een vaste klant van de boekwinkel, waar Cassie op dat moment aan het werk is. Hij laat haar een boek na met de tekst:

“Dit is Het Boek der Deuren. Hou het in je hand en elke deur is iedere deur.”

Cassie is ontroerd door het gebaar van de klant, maar vind het ook een raar boek. Tot ze ontdekt dat het boek magische krachten bezit. Door het boek kan ze in een avond van haar slaapkamer naar Venetië reizen en weer terug. Cassie is heel blij met het boek en de mogelijkheden die het haar biedt. Maar het boek opent ook deuren die beter gesloten kunnen blijven….

Het Boek der Deuren is het debuut van Gareth Brown, maar dat merk je echt nergens aan. Het voelt als een boek waarvan de auteur alles onder controle heeft, alles klopt. En dat is echt heel knap! Het verhaal bevat zoveel (misschien soms iets te veel), dat je verwacht dat ergens wel een verhaallijn niet afgerond gaat worden. Maar het past zo perfect in elkaar, elke gebeurtenis past weer op de vorige en de volgende. Wat best een rare zin is, heb je het boek gelezen dan weet je precies wat ik bedoel.

Ook is het boek niet in te delen in een genre, om maar even in deurentermen te praten; stapt het ene deel van het verhaal het fantasygenre binnen, opent een ander deel weer een deur naar horror, thriller of roman. Daarbij beschrijft de auteur de omgeving, karakters en gebeurtenissen zeer beeldend, waardoor je van alles een zeer goede voorstelling kunt maken.

Daarbij wist de auteur mij diverse keren te verrassen met de twists en ik had ook nooit bedacht dat het boek zo zou verlopen. Daarbij ook mooi verschillende thema’s verwerkt, zoals liefde, vriendschap, en trouw. Echt een magisch boek!

Meer recensies van Missmir