Bijzonder boek

Missmir 29 april 2024
Irene werkt als onderzoeker voor het International Tracing Service (ITS), een archief en documentatiecentrum met gegevens over de miljoenen slachtoffers van het nationaalsocialisme. Daarnaast heeft het ITS voorwerpen in het bezit die zijn gevonden in de bevrijde kampen. Irene krijgt de taak om uit te zoeken waar het voorwerp vandaan komt met als doel het terug te geven aan diens nabestaanden.

Het boek is een bijzonder boek. Allereerst is het verhaal wat hier wordt verteld eentje die ontzettend leerzaam is. Zo wordt er verteld over de verschrikkingen in de Tweede Wereldoorlog maar ook over de gebeurtenissen na de bevrijding. Ik wist bijvoorbeeld niets over het ITS en hoe dat tot stand is gekomen. Maar ook verhalen van de slachtoffers werden nu weer van een andere kant belicht en daarbij ook weer nieuwe verhalen over de wreedheden.

De manier waarop de verhalen van de slachtoffers werden verteld, waren aangrijpend en op een mooie manier verteld. Het waren en voelden als verslagen van nabestaanden vol met emoties en verdriet. Daarentegen de zoektocht en het leven van Irene voelde afstandelijk en meer als een opsomming. Wat ook komt door het gebruik van de derde persoon. Dit was moeilijker en minder prettig om te lezen.

Daarbij waren er best veel verschillende verhaallijnen, die niet altijd even makkelijk uit elkaar te houden waren. Later kwamen deze wel mooi samen. Het was een mooi boek maar ik had graag de schrijfstijl wat persoonlijker en warmer gehad. Leerzaam en zeer ontroerend

Meer recensies van Missmir