Teruggaan in de tijd en een hele wereld tot leven wekken

Moira Macfarlane 08 oktober 2023
Wat moet dit boek heerlijk zijn geweest om te schrijven!

Het boek begint in 1831 waar de jongen Malcom op het Schotse eiland Lewis de beroemde Lewis-schaakstukken vindt. Vanaf daar vliegen we terug in de tijd naar 1193, waar op Groenland het meisje Auga woont.

'Als Auga in de verte kijkt, ziet ze alleen maar vage strepen en vlekken. Maar omdat ze van dichtbij juist wél scherp ziet, kan ze de fijnste versieringen maken in het ivoor dat de jagers meebrengen van de walrusjacht. Stiekem glipt Auga aan boord van haar vaders schip, waarna ze ongewild betrokken raakt bij een strijd tussen meedogenloze machthebbers. Ze moet voorkomen dat haar prachtige schaakspel in verkeerde handen terechtkomt, met gevaar voor eigen leven…'

Alleen al het zien van zo'n origineel schaakstuk van The Lewis Chessmen is een cadeau. Het is moeilijk voor te stellen als je ze niet in het echt gezien hebt, maar ze hebben echt iets bijzonders, stralen een bepaalde magie en tegelijkertijd iets heel persoonlijks uit. Het soort magie dat alleen al door ernaar te kijken je het gevoel geeft in een soort tijdmachine te stappen. Alsof je meereist met de stukken terug de tijd in en je de handen er gewoon aan ziet werken. En met de handen een mens, een andere tijd, een wereld waar een vuur heeft gebrand, er een dorp was en een heer die de opdracht gaf.

Linda Dielemans deed precies dat, teruggaan in de tijd en een hele wereld tot leven wekken. Sanne te Loo deed dat met haar tekeningen. Geweldig! Ik heb hier zó van genoten!

Het nawoord was trouwens ook heel interessant. Wat kwam ze tijdens haar zoektocht tegen? Wat was waar? Heel boeiend! En het sloot perfect aan bij de verhalen van mijn vader als hij vertelt over mijn overgrootvader en zijn voorouders die daar zijn geboren.

Meer recensies van Moira Macfarlane