Het levensverhaal van een moedige zwarte man

10 mei 2017
Een indrukwekkend verhaal over een zwarte man in het blanke Europa van begin vorige eeuw. Geboren op het Caraïbische eiland Saint Lucia, komt Joseph Sylvester via Amerika, Antwerpen en Amsterdam in de Twentse stad Hengelo terecht door de liefde van zijn leven. Met veel flair verkoopt hij op de markt tandpasta en keelpastilles, wat hem zijn bijnaam ‘Menthol’ oplevert. Mensen komen van heinde en ver, ze hebben nog nooit een zwarte man gezien. Menthol is een opvallende verschijning door zijn stijlvolle pak, hoge hoed, slobkousen, lakschoenen en onder zijn arm een stok met een zilveren knop. Hij trouwt met Roosje, het mooiste meisje van Hengelo. Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit en komt het echtpaar voor nieuwe uitdagingen te staan.

Het is eigenlijk ongelofelijk dat niet eerder iemand op het idee kwam om een boek over het leven van 'Menthol' te schrijven. Frank Krake doet dit op een vlotte manier en heeft uitgebreid onderzoek verricht. Het boek is mooi vormgegeven en bevat bijzondere foto's. Dat ik zelf uit Hengelo kom, geeft dit verhaal een extra dimensie.

Meer recensies van