De mythe is weer mens geworden

Monique 08 maart 2023 Boekverkoper
Dit boek is een voorbeeld van gedegen onderzoek en uitstekend journalistiek schrijfwerk. Koelemeijer geeft naast de buitengewoon interessante beschrijving van het leven en het gedachtegoed van Etty Hillesum ook een mooi beeld van de wereld rondom haar: de beginjaren van de Tweede Wereldoorlog. Hoe de Duitse bezetting haar en haar lotgenoten steeds meer naar de afgrond drong, met uiteindelijk vernietiging als gevolg.

Hoewel je de keuze van Etty aanvaardt, blijft het ingrijpend en ook frustrerend te lezen hoe ze iedere keer weer alle hulp afwees en zich vast bleef houden aan eigen idealen, iets wat we, in het licht van wat we nu weten, bijna niet kunnen bevatten. Vooral het feit dat ze zoveel kansen kreeg waar lotgenoten alleen maar van konden dromen....
Ik ben na het lezen van dit boek over Etty Hillesum niet positiever over haar gaan denken, in tegendeel zelfs. Niet dat dat afbreuk doet aan haar persoon of het gedachtegoed dat ze ons naliet, want ik ben haar met andere ogen gaan zien. Met dit verhaal heeft Koelemeijer van Etty weer mens gemaakt in plaats van mythe.

Meer recensies van Monique