Maakt niet uit wat je leest, maar lees. Lees!

Monique 07 maart 2020 Boekverkoper
Özcan Akyols essay t.b.v. de Boekenweek 2020 is boeiend om te lezen. Hij heeft een punt wat betreft de manier waarop literatuur in de Boekenwereld de boventoon voert. Ik vind het ook prima dat hij tegen wat heilige huisjes schopt. Even de boel wakker schudden. Dat mag zo nu en dan best, anders zou de Boekenwereld maar vervallen tot een stoffige bedoening. Trouwens, als je als onderwerp voor een Boekenweek 'Rebellen en Dwarsdenkers' kiest, kun je ook iets in die strekking verwachten. Dat betreft heeft Özcan Akyol zich uitstekend aan de opdracht gehouden. Om maar te zwijgen van de ophef die het veroorzaakt heeft. Wat mij betreft koren op de molen van de boekhandel en het lezen.

Wat mij echter tegen de borst stuit is het feit dat hij gemakshalve de boekhandelaar over één kam scheert door te vermelden dat 'wij boekhandelaren' neer zouden kijken op mensen die wel lezen, maar in onze ogen niet de juiste boeken: de zogenaamde niet-lezer. Dat is onzin. Wie leest, is een lezer. Punt. Het maakt mij als boekverkoopster niet uit wat je leest. Zolang je maar leest, ongeacht welk boek. Als het maar iets is wat je raakt, op wat voor een manier dan ook. Dat is de boodschap die ik als boekverkoopster, maar ook als boekliefhebber uit wil dragen: Lees!

Meer recensies van Monique