Onderstroom

Monique 28 april 2024
Door de gewelddadige dood van haar dochter Insa is Hesters leven vrijwel volledig verwoest, haar huwelijk gestrand en haar zeilschool in financiële moeilijkheden geraakt. Als na twee jaar alle cursussen eindelijk weer zijn volgeboekt komt Timo, een goede vriend van Insa, terug voor zeillessen. En hij is niet alleen, ook Timo’s vader is meegekomen en het is duidelijk dat hij een oogje op Hester heeft.

Dan wordt er in de buurt een meisje vermoord en een tweede zwaar verwond en begint Hester te vermoeden dat Insa’s moordenaar is teruggekeerd. Of nooit is weggeweest…

Dit boek is een echte pageturner. Je wilt simpelweg weten hoe het afloopt. En al heb je een idee over wat er destijds is gebeurd, het plot zit anders in elkaar. Het verhaal neemt een dusdanige wending die ik niet had zien aankomen.

De cover is erg mooi ontworpen. Gelijk de personages in het boek. Die dobberen ook door het leven zonder te weten wanneer ze aan wal geraken of beter gezegd, zonder te weten hoe ze aan wal moeten geraken.
Naarmate het verhaal vordert wordt duidelijk hoe dit zijn uitwerking heeft gehad.

Er zit veel in het verhaal. Het omgaan met rouw. Hoe dit zich verhoudt tot anderen en tot welk effect dat heeft geresulteerd. Iedereen gaat met zijn eigen gevoelens van rouw om, maar lukt dit ook nog als je erachter komt wat er werkelijk aan de rouw vooraf is gegaan? Het beschrijft heel mooi de verschillende emoties, waarin je je heel goed kunt verplaatsen. En je kunt je (gek genoeg) je daarin ook heel goed verplaatsen. Je snapt welke emoties leiden tot de verdwijningen. Hoe men daartoe aangezet kan worden.

Het verhaal is heel goed geschreven en eigenlijk wordt je van het begin af aan op het verkeerde been gezet. Dat maakt het naar mijn idee een goed en zeer boeiend boek, wat ik anderen graag zou willen aanraden.

Meer recensies van Monique