Skoftig

Nadine Kuiper 24 september 2020
Skoftig begint met een hoofdstuk dat zich afspeelt in de beginjaren negentig. Een van de personages, we weten nog niet wie, is verantwoordelijk voor een tragisch ongeluk met dodelijke afloop. De keuzes die vanaf dat moment gemaakt worden hebben verstrekkende gevolgen voor de toekomst.

Na dit hoofdstuk springt het verhaal naar het heden. Marleen Hartog laat ons in korte tijd kennismaken met een aantal hoofdpersonages. De hoofdstukken worden om en om vanuit die verschillende personages beschreven. Het verhaal speelt zich af in West-Friesland en het is ten tijde van een van de jaarlijkse kermissen met bijbehorende feesten.

Micha is op zoek naar zijn vermiste vriend Amos, die niet is komen opdagen voor een afspraak. Ondertussen dient zich een oude vakantieliefde aan uit het buitenland, als verrassing geregeld door zijn vermiste vriend.

De zussen Laura en Daniëlle komen uit een gezin met een zeer strenge moeder en proberen zich op eigen wijze los te weken van hun ouders. Beiden zijn getekend door hun opvoeding en dit heeft zijn weerslag op hun privélevens.

Tijdens de zoektocht van Micha naar zijn vriend kruist hij het pad van de meiden en nog een aantal andere getroebleerde personen. Micha moet snel antwoorden zien te krijgen, voordat er gewonden en/of doden vallen.

Skoftig is een verhaal met tempo. Naar mijn mening wat teveel tempo. In de eerste helft worden er aardig wat personages geïntroduceerd en wisselen vooral de hoofdstukken met de verschillende personages zich in rap tempo af. Ik snapte niet altijd even goed waar ik in het verhaal was, dit kwam te chaotisch over. Met de tweede helft van het boek kwam daar verbetering in, maar dit zorgde er desalniettemin voor dat ik niet lekker in het verhaal kwam.

De schrijfstijl van Marleen Hartog is dus vlot te noemen, maar teveel van de hak op de tak. Daarbij maak ik wel een onderscheid tussen de eerste en de tweede helft van Skoftig, het tweede deel is beduidend beter. Tijdens het lezen is het bijna of de auteur zelf ook nog in het verhaal moest groeien en zelf nog niet zo goed wist welke kant het uit zo gaan.

Naarmate het boek vorderde kreeg het verhaal steeds meer samenhang en kwamen de puzzelstukjes ook meer op hun plaats te liggen. Aan het einde komt alles wel goed samen en zijn er geen onbeantwoorde vragen meer. Inhoudelijk is Skoftig een thriller met potentie. Het einde zit goed in elkaar, alleen om naar het einde toe te komen moeten er wat hobbels overwonnen worden. Daarom geef ik dit thrillerdebuut van Marleen Hartog, met hakken over de sloot, toch 3 sterren.

Meer recensies van Nadine Kuiper