Poëtisch geschreven

Natasha 08 juni 2023
Shelley Read doceerde literatuur aan de Western Colorado University en hield zich bezig met educatieve ondersteuningsprogramma's. Ga als een rivier is haar debuut en werd in verschillende landen tegelijk gepubliceerd.

Het is 1949 als de 17-jarige Victoria Nash met een gammele wagen vol perziken op het kruispunt een mysterieuze vreemdeling met ravenzwarte ogen tegenkomt. Hij vraagt haar de weg. Ze besluit hem te helpen en deze ontmoeting verandert haar leven. Binnenkort zal ze de natuur in moeten vluchten om haar leven zoals ze het kende achter zich te laten.

Victoria krijgt op jonge leeftijd al te maken met verlies. Ze vertelt haar verhaal vanuit de ik-figuur en je leert haar daardoor redelijk goed kennen. Iets wat de bijfiguren in dit boek niet kunnen zeggen, want ze laat niet snel het achterste van haar tong zien. Dit komt ook door de wereld waarin ze is opgegroeid die voornamelijk gevuld is met mannen met een rugzakje. Die mannen spelen ieder op hun eigen manier een cruciale rol in Victoria's leven. Maar Victoria ontwikkelt zich enorm gedurende het verhaal. Van timide naar daadkrachtig. Wat er ook gebeurt, zij geeft nooit op. Ze ziet het leven als de loop van een rivier. Hoewel ze zich laat meevoeren door de stroming van een rivier, voelt dat in een omgeving als Iola juist als tegen de stroming in gaan, maar ook daardoor laat Victoria zich niet weerhouden.

De schrijfstijl van Read is poëtisch en metaforisch. Het boek zit vol prachtige quotes en mooie vergelijkingen met de natuur. Victoria's leven wordt vergeleken met loop van een rivier, maar ook haar kracht maakt ze zichtbaar door een beeld van het woud op te roepen: "Kracht, zo had ik geleerd, was als deze rommelige woudbodem, opgebouwd uit kleine triomfen en oneindige blunders, zonnige uren gevolgd door plotse stormen die alles weer kapotmaakten.” De natuur lijkt haast een personage op zich.

Ga als een rivier is een prachtig debuut over omgaan met verlies, loskomen van je geboortegrond en keuzes maken uit liefde. Voor jezelf, je omgeving en de natuur. Read zet karakteristieke personages neer, want sommige wil je door elkaar schudden en andere wil je juist veilig in je armen nemen.

Meer recensies van Natasha