Vergeet dit boek niet

Natasha 20 januari 2020
Het verhaal begint met een terugblik naar 'toen'. Het jaar waarin Georgina eindexamen deed en het jaar waarin ze Lucas echt leerde kennen. Lucas is een stille, onopvallende jongen, terwijl Georgina iemand is die heel graag bij het populaire groepje wil horen. Voor een opdracht bij Engels moet ze samenwerken met Lucas. Zo komt ze erachter dat hij helemaal niet zo suf is als hij lijkt: ''Hij was een soort suf houten kistje waarin ik een berg dure sieraden had ontdekt.''

Na al die jaren is Georgina Lucas nooit vergeten. Hij was haar eerste liefde en misschien ook wel de enige. Des te pijnlijker is het als blijkt dat Lucas haar niet herkent. Georgina's huidige vriend Robin blijkt de grootste sukkel op aarde te zijn. Als het uit is, zet hij haar op alle mogelijke manieren voor schut. Deze gĂȘnante momenten maken het verhaal juist wel grappig, maar je kunt je voorstellen dat je het niet zelf zou willen meemaken. Wanneer bij The Wicker een schrijfwedstrijd genaamd 'Schaamte in de Schijnwerpers' wordt georganiseerd, blijkt de mislukte relatie met Robin een onuitputtelijke bron. Tijdens de eerste avond heeft Georgina de lachers op haar hand. Ook de tweede avond gaat haar gemakkelijk af. Maar de derde avond is een stuk pijnlijker, omdat je er dan achterkomt wat er die laatste schooldag is gebeurd. En niet alleen jij, maar ook Georgina's vrienden en familie en Lucas komen achter de waarheid. Die hartverscheurende, onverwachte en verdrietige waarheid.

Georgina is een gevoelige en intelligente vrouw, hoewel haar uiterlijk anders doet vermoeden. Mensen hebben al gauw een vooroordeel over haar. Zo ook haar klasgenoten. Omdat ze onzeker is en er graag bij wil horen, wordt hier misbruik van gemaakt. Maar na al die jaren wordt Georgina een zelfverzekerde vrouw die weet wat ze kan en wat ze wil. Ze wordt een onafhankelijke vrouw die gaat werken voor haar eigen geluk. Die ontwikkeling is verfrissend binnen het feelgood genre; eindelijk een vrouw die niet per se een man nodig heeft.

Toch is het een einde zoals je van feelgood mag verwachten, maar ik zou verontwaardigd zijn geweest als dat niet zo was geweest.

Meer recensies van Natasha