Een trip doorheen de Iraanse (Perzische) geschiedenis

Nathalie B1 23 mei 2015
Kader Abdolah is op 2 juni 2015 door o.a. 11.11.11 en Oxfam uitgenodigd in De Roma in Antwerpen, om in een "Alleen Elvis blijft bestaan"-concept (Canvas-programma) aan de hand van filmpjes en anekdotes meer over zichzelf en zijn werk te vertellen. Zijn nieuwste boek "Papegaai vloog over de Ijssel" waarin hij het heeft over 25 jaar immigratie en integratie in Nederland, zal uiteraard uitgebreid aan bod komen. En dat deze man kan vertellen, staat als een paal boven water. Zijn "Het huis van de moskee" werd in 2008 uitgeroepen tot tweede beste Nederlandstalige boek, want als Iraans schrijver, schrijft hij inderdaad in het Nederlands, een taal die hij pas 17 jaar vóór hij dit boek schreef (2005), leerde kennen na zijn vlucht naar Nederland voor het regime van Ayatollah Khomeini.
Het boek vertelt over de familie van tapijtverkoper Aga Djan, het hoofd van de bazar. Zij wonen in het huis naast de moskee. Al achthonderd jaar heeft de familie van Aga Djan een centrale positie in de stad. Al zolang ze er wonen, brengen ze de geestelijk leider van de moskee voort. Maar als er een radicale stroming onder de ayatollahs ontstaat en Khomeini in Parijs een omwenteling voorbereidt, komt de Iraanse samenleving zoals Aga Djan die kent onder druk te staan. Vrienden worden vijanden. Liefde wordt haat. De Sjah van Perzië wordt afgezet en ayatollah Khomeini grijpt de macht. Dit boek is een verhaal van een familie en een land tijdens politieke en religieuze omwentelingen. Kader Abdolah is een rasverteller. Enkele jaren geleden hoorde ik hem voor het eerst 'live' bezig in het Zuiderpershuis in Antwerpen, en ik was direct verkocht. Hij straalt het woord 'beminnelijkheid' gewoon uit en vertelt honderduit over zijn geboorteland vooraleer het in een straatje van steeds oplopend extremisme terecht kwam. Voor wie meer over het Perzië en het Iran van vroeger wil leren kennen, zijn zijn boeken echte aanraders. Dit boek wordt direct één van mijn favorieten!

Meer recensies van Nathalie B1