‘De mythe van normaal’ door Gabor Maté

Neeltje Drijfhout 10 december 2022

Gabor Maté heeft al veel boeken geschreven; hij is de auteur van onder andere ‘wanneer je lichaam nee zegt’ en ‘het verstrooide brein’
Zijn nieuwste boek heeft hij geschreven samen met zijn zoon Daniel.

Dit boek gaat over waarom ‘normaal’ een mythe is en waarom dat van belang is.
‘Als miljoenen mensen dezelfde soort psychische aandoening hebben maakt dat deze mensen nog niet gezond’

Een heleboel dingen die wij in de maatschappij als normaal zijn gaan zien, zijn niet gezond of natuurlijk en op verschillende vlakken zelfs ongezond en schadelijk voor ons.
Toch zijn we meer dan ooit geobsedeerd door gezondheid en welzijn. We leven in een maatschappij die te maken heeft met chronisch fysieke en mentale ziekten.

In dit boek gaat Gabor Maté op zoek naar de oorzaken van deze ziekten; in onze biologie en in de omgeving waarin we leven. Wat kunnen we leren van de wetenschap en hoe kunnen we de mythes omtrent chronische ziekten ontkrachten om heling te beginnen.

Het boek is niet een gemakkelijke roman die je in een avondje leest. Het is een studie naar oorzaken en verbanden, een onderzoek, afgewisseld met persoonlijke verhalen, die binnendringen en je laten realiseren wat er op het gebied van gezondheidszorg nog te veranderen valt.

Een belangrijke conclusie is dat we allemaal met elkaar verbonden zijn, net als lichaam en geest verbonden zijn.
Met andere woorden; onze sociale omgeving, de relatie die we hebben met onszelf, met andere mensen en met de natuur bepaalt onze gezondheid. Dit maakt dat we invloed hebben op onze eigen gezondheid.

‘De mythe van normaal’ geeft ons geen oplossing voor (chronische) ziekte maar een interessant nieuw perspectief en inspiratie om terug te keren naar de essentie; naar wat de natuur voor ons bedoeld heeft, naar welzijn voor iedereen.

Meer recensies van Neeltje Drijfhout