Een document!

Nico Schreuder 02 februari 2023
Jacob Weisz komt tijdens de tweede wereldoorlog, via zijn oom Abe, in het verzet terecht. Jean-Luc "Luc" Leclerc is predikant in Frankrijk en helpt Joden te ontsnappen aan de achtervolgingen door de nazi's. Ogenschijnlijk 2 afzonderlijke verhalen.
Jacob komt op ongelukkige wijze, tijdens een reddingsactie van Joden uit een treintransport, zelf in die trein terecht en belandt onder een andere naam in het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau.
Luc wordt vanwege zijn hulp aan de Joden op transport gesteld en komt ook in Auschwitz terecht.
Wat beide mannen, ieder afzonderlijk, in het kamp ervaren wordt op ontstellend indringende wijze beschreven. Wanneer zij met elkaar in contact worden gebracht volgt een ontsnappingsplan waaraan beiden deelnemen.

Het boek is vlot en, met behoud van respect voor het inhoudelijke, toch ook spannend geschreven. De korte hoofdstukken dragen ertoe bij dat de vaart erin wordt gehouden dat je nog even snel wilt doorlezen naar het volgende hoofdstuk ..., en naar het volgende .... Het blijft je op deze wijze pakken en vasthouden. Ik had het boek in een mum van tijd uit, ondanks de ruim 450 pagina's.

In mijn ogen is het, behalve een roman, toch ook een document. Het heeft mij in mijn blik op de oorlog op geheel andere wijze een nieuwe invalshoek gegeven op wat de nazi's tijdens WO II voor ogen stond. Rosenberg verantwoordt zijn bronnen inhoudelijk waardoor het geheel als een waargebeurd verhaal leest.
De Ontsnapping van Joel C. Rosenberg! Zéér aanbevelenswaardig!

Meer recensies van Nico Schreuder