Fantastisch boek!!! Een aanrader!!!

Nico Schreuder 30 november 2022
Het boek speelt in de nabije toekomst, als de technologie hoogtij viert en er robotachtige mensen (of mensachtige robots, z.g. "Artificials") worden ontwikkeld.

Het boek bevat 2 parallelle verhalen:
- Het ene verhaal gaat over de terreur die gepleegd wordt tegen de ontwikkelaar en fabrikant van deze Artificials. Kennelijk zijn er ook nog mensen faliekant tégen deze ontwikkeling, mensen die hier heel erg ver in blijken te gaan!
- Het andere verhaal gaat over Kestrel die probeert het verdriet over het verlies van haar doodgeboren dochtertje te verwerken. Zij wordt bijgestaan door haar "levensgezel" Jordan, een Artificial, die zij van haar broer cadeau krijgt. Omdat Jordan gloednieuw "nog uit de doos" lijkt te komen, moet Kestrel hem zelf instellen. Zij moet hem van verschillende waarden (lees: emoties, etc) een beginniveau meegeven.

En hier wordt het boek écht interessant. Want hoe ga je om met emoties als verdriet, woede, pijn, welke hoeveelheid van deze emoties etc. mag/kan je inprogrammeren? Maar ook de mate van intellect kan worden ingesteld. De manier waarop Kestrel aan het denken wordt gezet tijdens deze unboxing-procedure van Jordan vind ik adembenemend en heeft mijzelf ook meerdere keren zódanig aan het denken gezet over de inhoud en waarde van verdriet, pijn, etc., dat ik regelmatig het boek even aan de kant legde om het gelezene te kunnen laten bezinken en te verwerken. Met name ook de manier waarop deze zaken worden beschreven in het licht van het geloof in haar algemeenheid, maar ook in dat van de schepping in het bijzonder (God als Schepper/Creator van de mens <--> de mens als schepper/creator van de mensrobot) vind ik uitzonderlijk boeiend en leerzaam! Geweldig gedaan!

De thriller-achtige kant van het verhaal is leuk, spannend, maar wat mij betreft absoluut ondergeschikt aan het eerste, zojuist beschreven, emotionele aspect.

Dit boek is een absolute aanrader!!

Meer recensies van Nico Schreuder