Catan

Nienke | Wegvanboeken 16 februari 2024
De drie broers Thorolf, Yngvi en Digur worden verbannen van het vasteland, nadat ze de dochter van de wrede Vikinghoofdman Halldor hielpen met ontsnappen. Ze zou uitgehuwelijkt worden aan een man die bekend stond om zijn wreedheid. Na de verbanning beginnen de broers samen met een groep mannen en hun gezin die vrijwillig besluiten met te gaan aan een gevaarlijke zeereis, onderweg naar Catan: het eiland van de zon. Hier proberen ze een nieuw leven op te bouwen. Maar daarbij komen ze voor allerlei uitdagingen te staan. Lukt het ze om samen een beter leven op te bouwen?

Catan speelt zich af in 860 N.CHR. Hierdoor is de wereld heel anders dan wij gewend zijn. En dat was vooral te merken in de hiërarchie tussen man en vrouw. En de manier waarop er omgegaan werd met een misstap, de regels waren heel anders dan hoe we het nu kennen. Slavernij en verkrachting waren een normale zaak en spelen dan ook een belangrijke rol in dit boek. Het zijn heftige onderwerpen, maar Teuber heeft er wel voor gezorgd dat het een modernere draai krijgt doordat bepaalde personages hier anders over denken. Een nieuw leven opbouwen zorgt ook voor nieuwe inzichten. Deze ontwikkeling is mooi om mee te maken tijdens het lezen.
Het geloof speelt ook een belangrijke rol. Er komen verschillende bevolkingsgroepen bij elkaar, met andere geloofsovertuigingen. Teuber heeft dit op een goede manier in het verhaal verweven.

Catan is een avonturenroman, maar naast avontuur gaat dit boek ook over vriendschap en liefde. Het boek is vanuit meerdere perspectieven geschreven, waardoor je van diverse kanten het verhaal ervaart.
De personages maken allemaal een ontwikkeling mee. De één op een positieve manier, de ander juist niet. Dit zorgt ervoor dat het boek niet voorspelbaar is. Daarnaast verstrijkt er ook wat tijd door het boek heen, ruim een jaar. Dit gaat met sprongen in de tijd, die soms wat lastig te volgen zijn, maar door bepaalde gebeurtenissen te plaatsen zijn als je even doorleest. Ook bestaat het boek uit meerdere delen, waar het seizoen en jaartal bij staat. Hierdoor krijgt het boek een duidelijke structuur.

Als ze eenmaal op het eiland Catan gevestigd zijn en daar hun nieuwe leven opbouwen, komt de herkenning met het spel. Er ontstaan meerdere nederzettingen, die elk hun eigen grond met unieke grondstoffen hebben. Hierdoor ontdekken ze dat ze het beste samen kunnen werken en worden er grondstoffen, zoals erts, wol, graan, steen en hout geruild. Ook dit is in het spel mogelijk om verder te komen. Deze herkenning is leuk voor als je het spel kent. Maar het is niet nodig om het spel te kennen om dit boek te lezen.

Het boek heeft geen open einde, maar het einde zorgt er wel voor dat ik graag het tweede deel wil lezen. Ik hoop dat deze niet lang op zich laat wachten. En vergeet ook niet het nawoord te lezen, hierin geeft Klaus Teuber nog wat uitleg over het spel en het boek.

Meer recensies van Nienke | Wegvanboeken