De reis van de jonge ossenhoeder

Een jongen moet een os terug brengen van zijn opa en ze worden bevriend. Ze helpen elkaar in het dagelijks leven en op een dag komen ze een konijn tegen. Ook daar sluiten ze vriendschap mee.

De reis van de jonge ossenhoeder is een mooi geïllustreerd boek over vriendschap en vol met wijsheden over het leven. Het is een boek dat zowel kinderen als volwassenen aanspreekt. De wijsheden worden mooi verwoord, maar ook worden ze versterkt met beelden. De eenvoud van het boek door de weinige tekst en mooie beelden zorgt ervoor dat je eruit haalt wat voor jou belangrijk is.

Mijn favoriet was de pagina waarin de os het moeilijk heeft en er een hele rij mensen en dieren achter hem staan. De enige tekst is 'Dank je wel', zei de os. Maar het beeld zegt zoveel. Als je het moeilijk hebt, dan is er niets belangrijker dan voelen dat er iemand achter je staat. Dat er iemand is die er voor je is, op welke manier dan ook. Dat je die altijd kan bellen, dat iemand het begrijpt als je 'nee' zegt, dat iemand naar je luistert of gewoon naast je zit en aanwezig is.

Het boek begint met een paar beelden die op het einde ook weer terug komen. Maar dan net een beetje anders. Dit geeft de ontwikkeling van de personages aan, de reis die zij doorgemaakt hebben. Neem de tijd voor dit boek en blader gerust af en toe weer terug en maak samen met de jongen, de os en het konijn de reis door het dagelijkse leven met mooie wijsheden.

Voor mij was dit mijn eerste graphic novel en zeker niet de laatste!

Meer recensies van Nienke | Wegvanboeken