Wie schrijft die blijft

Caro en haar vader laten alles wat ze kennen achter en gaan verhuizen om ergens anders opnieuw te beginnen. Ze hebben een boetiekhotel in 't Gooi overgenomen. Naast het runnen van het hotel is Caro ook auteur. Alleen dan wel onder een pseudoniem, omdat ze graag anoniem blijft. Al jaren lukt het om anoniem te blijven, maar dan komt haar uitgever ermee dat het tijd is om in het openbaar te treden en interviews en signeersessies te gaan geven. Caro wil dit echter niet en verzint met haar vader een manier om dit op te lossen. Dit lijkt voor iedereen het beste, maar gaat het wel werken?

Wie schrijft die blijft is een feelgood met een heftig randje. In dit boek behandelt Haagmans het onderwerp pesten en wat dat met iemand kan doen. Je weet als lezer dat Caro iets mee heeft gemaakt als kind, waardoor ze als auteur anoniem wil blijven. Wat er precies is gebeurd krijg je beetje bij beetje steeds meer te weten. Dit wordt gedaan door terugblikken, maar ook door boekfragmenten tussendoor. Dit was een originele manier en zorgde voor afwisseling. Ook de verschillende perspectieven zorgde voor een fijne afwisseling tijdens het lezen. Het boek is voornamelijk geschreven vanuit Caro, maar af en toe waren er ook hoofdstukken vanuit Jesse, een journalist. Hierdoor kwam er meer dynamiek in het verhaal.

Wat voor mij minder origineel was, was het feit dat een schrijfster anoniem wil blijven, omdat ze iets in het verleden mee heeft gemaakt. Ik heb kort geleden ook een boek met zo'n plot gelezen. Maar dit zorgde er wel voor dat ik het kan vergelijken en dat was ook wel leuk. Het concept is hetzelfde, maar de uitwerking is verschillend. Vond hier de oplossing best wel realistisch, er was duidelijk over dingen nagedacht. Ook was ik benieuwd naar hoe het zou eindigen, het is een feelgood dus er zit voorspelbaarheid in, maar toch kon het verhaal nog meerdere kanten op.

Wie schrijft die blijft leest vlot, Tamara Haagmans heeft een fijne schrijfstijl. Maar het boek had wel wat dikker gemogen. Er hadden nog wat meer scènes tussen Caro en Jesse en Caro en Ivy in mogen zitten, waardoor de opbloeiende liefde en vriendschap nog beter naar voren zou komen en voelbaar was.

Het boek gaat over een auteur, waardoor er dingen van achter de schermen in zit, zoals de fases na het inleveren van het manuscript. En het stukje over recensies, wat voor mij herkenbaar is. Ook worden er een paar auteurs genoemd die als inspiratie dienen voor Caro. Zulke subtiele dingen in een boek kan ik wel waarderen.

Wie schrijft dat blijft behandelt het nog steeds actuele onderwerp pesten, maar het blijft een feelgood. Het verhaal bevat humor, liefde, vriendschap en een beetje mysterie.

Meer recensies van Nienke | Wegvanboeken