Vuurdoop

Rick leeft voor zijn werk, hij heeft een eigen bedrijf dat erg goed loopt. Maar dan merkt hij dat zijn ogen steeds meer achteruit gaan en niet alles meer zo goed lukt. Hij heeft een erfelijke oogziekte, maar probeert dit te verbergen. Dat gaat alleen steeds moeilijker. Dan ontmoet Rick Liva, een alleenstaande moeder die voor hem komt werken. Zij maakt iets bij hem los, maar kan hij haar toelaten in zijn leven, wetende dat zijn ogen steeds slechter worden?

Vuurdoop is het tweede deel van de Water & Vuur-serie van Ryanne Veldkamp. In het eerste deel, Vuurwerk, maak je al kennis met Rick. In dat deel vond ik Rick al een interessant personage, dus erg leuk om nu zijn verhaal te lezen! Ook leuk dat Lars en Mandy van het vorige deel weer terug zijn en je ook leest hoe hun verhaal verder gaat. Maar mocht je Vuurwerk niet gelezen hebben, Vuurdoop is ook los te lezen.

In het begin voel je de chemie tussen Rick en Liva, ze blijven om elkaar heen draaien, maar hierdoor merk je dat er wel wat begint te groeien. Ik hou van slowburn. Maar over de helft gaat het opeens heel snel, zijn ze 180 graden omgedraaid. Hier miste ik ook het besef van tijd. Gebeurt het nou echt allemaal in een paar dagen of is er toch nog meer tijd verstreken. Dit was voor mij niet helemaal duidelijk. Tot er op een gegeven moment iets van tijdsaanduiding was en toen begreep ik dat het allemaal wel snel was, maar niet zo snel als ik in mijn hoofd had. Dit maakte het voor mij weer wat realistischer, maar had ik graag wat eerder in het verhaal willen hebben, had al met een zinnetje opgelost kunnen worden.

De personages hebben beide een rugzakje, waardoor het verhaal ook diepgang krijgt. Je voelt de struggles van Rick, hij moet leren omgaan met zijn oogziekte. Maar ook heeft hij een andere kijk op de wereld dan de alleenstaande moeder Liva die het niet zo ruim heeft. Zo Rick dacht alles met geld op te kunnen lossen en Liva helpt hem om ook daarin een ontwikkeling te maken, niet alles draait om geld. Mooi om te zien hoe ze elkaar kunnen helpen en een betere versie van zichzelf worden.

Vuurdoop leest heel vlot. Het zijn korte hoofdstukken en de afwisseling tussen perspectief zorgt ervoor dat je door wil blijven lezen. En natuurlijk de kat Duuk niet te vergeten, een dier in een boek is altijd een goed idee. Ik ben erg benieuwd naar het vervolgdeel, Vuurrood!

Meer recensies van Nienke | Wegvanboeken