Geen aanrader

Paula 06 juli 2020
Ik mocht dit boek in de leesclub als één van de eerste lezen, en dat is meestal een feestje.
Helaas bleek dat deze keer niet het geval te zijn.

Dit boek is naar mijn inziens een combi van teveel techno babbel en te weinig verhaal.
De schrijfster heeft een doctoraat in biochemie en dat is duidelijk terug te lezen.

Het boek gaat over wat gebeurt er als er een pandemie uitbreekt en "de wetenschap" met een oplossing komt.
Een combinatie van SF, AI en technologie. Dit is zeker in mijn straatje qua genres.
Ik vond dit een interessant gegeven, zeker in de coronatijd waar we nu inzitten.

Helaas was het eerste stuk over "de oplossing" een opeenstapeling van teveel technische details over wat er in een laboratorium gebeurt.
Hierdoor verliest het boek vaak het tempo.
Misschien als je zelf wetenschapper bent is dit leuk om te lezen, maar ik vond het alleen maar ophouden.
De schrijfster had ook in grote lijnen uit kunnen leggen wat er in een laboratorium gebeurt en wat het resultaat was.

Er waren ook teveel personages om met één of twee een echte band te krijgen.
De oplossing voor de pandemie is op zich goed gevonden, (een AI),maar een te afstandelijke oplossing om in het laatste deel nog voor spanning te kunnen zorgen.
Door het afstandelijke en het langzame tempo heb ik me echt door dit boek heen moeten worstelen.

Dit is een gemiste kans om ons bij de hand te nemen en te kijken wat een mogelijk scenario zou kunnen zijn als er een dodelijke pandemie uitbreekt waar eigenlijk niemand van kan genezen.

Meer recensies van Paula