Een klimaatroman maar toch niet...

Paula 02 mei 2021
Dit boek is een klimaatroman verpakt in een verhaal over verlies van liefde.
De hoofdpersoon, Franny, wil de laatste tocht van de noordse sternen volgen.
Het blijft tot de laatste pagina’s de vraag waarom ze dit doet.

Franny kan zich nergens thuis voelen of hechten.
We leren door diverse terugblikken langzaam waarom dit is.
Franny is ook al jaren op de vlucht omdat ze beschuldigd is van een dubbele moord.
Dit wordt ook pas op het laatst duidelijk. De schrijfster heeft de spanning opgebouwd om de redenen dat ze beschuldigd is, maar geeft op het eind maar in een paar korte zinnen uitleg hoe het werkelijk zat. Een beetje jammer, ik had meer verwacht.

Haar relatie met haar man Naill is complex.
Ze houdt van hem, maar kan niet bij hem blijven omdat ze zo onrustig is.
Ze schrijft hem brieven, maar deze worden nooit verstuurd. Tot het eind toe blijf ik met de vraag zitten waarom niet. Dit wordt pas in het laatste hoofdstuk duidelijk.

De tocht die Franny onderneemt om de vogels te volgen geeft een beeld van de natuur en hoe die er over een aantal jaar uit kan zien.
Ze reist met een schip van Groenland naar Antarctica.
Bij de excentrieke bemanning voelt Franny zich thuis, al accepteren ze haar moeilijk.
Dat maakt het voor mij ook onbegrijpelijk dat ze zich voor haar inzetten als het nodig is.
De natuurbeschrijvingen zijn prachtig, en doen mij denken aan de reizen die ik ondernam naar de koudere regionen van onze wereld. Helaas mis ik een diepgang in de beschrijvingen.
Het blijft bij het smelten van de poolkappen, de teloorgang van diersoorten.

Dit is een klimaatroman die zich voordoet als een boek over een vrouw op de vlucht.
Het einde vind ik afgeraffeld. De vragen waarom Franny vlucht zijn beantwoord, maar hoe het verder gaat met de sternen en het klimaat worden niet beantwoord.

Ik had gehoopt op een roman met meer beschrijvingen van de natuur, de vogels en dat viel tegen.
Tevens was het heen en weer springen in de tijd soms lastig te volgen.
Een roman voor doorbijters, want hij leest niet makkelijk weg.

Meer recensies van Paula