Bezint voordat je ergens aan begint.

Peter Marks 20 november 2020
“Word je weer een tiener pap”, hoorde Rasmus zijn dochter zeggen toen hij een oude camper op de kop had getikt. Nou ja, op de kop getikt? Gekocht. En nu staat hij daarmee op weg vanuit Denemarken naar Nederland, met pech langs de weg. Een zwarte bestelwagen verschijnt met daarin een groep Nederlanders. Ras krijgt van hen goedbedoelde adviezen. Nadat Ras de radiator met water had gevuld krijgt het verzoek hen te volgen. De groep jonge mensen blijkt in een antikraak boerderij, dicht bij Emmen te wonen. Daar gekomen parkeert Ras zijn camper. Dat het daar een gezellige boel is blijkt al gauw wanneer Ras in de loop van de avond bezocht wordt door Shy. Maar toen hij wakker werd was zij verdwenen. De stemming mag dan vrolijk zijn onder de mensen, maar er lijkt een onzichtbare spanning binnen de groep te heersen, waar Ras niets mee te maken wil hebben. Eén van de mensen, Matthias, stelt voor om de camper te repareren. Wanneer dat is gelukt, stapt Ras in zijn camper en vertrekt. Nagestaard door een aantal mensen van de groep. Ras krijgt de kriebels, als hij in de zijspiegels hun blikken ziet. Ras verzint een naam voor de camper. Crazy Daizy wordt het. Glimlachend rijdt hij verder richting Amsterdam, waar hij zijn studievrienden wil bezoeken. Tijdens een tankstop duikt Shy onverwacht in zijn camper op. Zij ziet er vuil en onverzorgd uit. Shy vertelt aan Ras dat de groep niet is wat het lijkt. Ze doet zich anders voor. Volgen Shy is zij in gevaar waarbij Matthias een rol speelt en moet zij onderduiken. Ras is bereid haar daarmee te helpen. “ Shy, ik zal je beschermen tegen Matthias. Dat beloof ik je. Bij mij ben je veilig...” zegt Ras tegen Shy. “Dank je ...maar ik geloof niet dat je mij kunt beschermen tegen wat er komen gaat,” antwoordt Shy. Ras weet niet waaraan hij begint. Zou zijn journalisteninstinct hem dan toch in de steek laten? Kennelijk wel, want hij belandt steeds in belachelijke situaties waar hijzelf de controle over kwijtraakt.

DUIVELSBIJBEL (2020) geschreven door LINEKE BREUKEL, gelardeerd met een vleugje erotiek is vlot geschreven en leest lekker weg. Aan het einde gaat de auteur met haar fantasie aan de haal en wordt het verhaal merkwaardig. Jammer, want het begon zo sterk.

Meer recensies van Peter Marks