Genade duurt soms maar even.

Peter Marks 12 januari 2021
Straal bezopen komt Stuart Lee Kofer thuis. (Later zal blijken dat hij 3,6 promille alcohol in zijn bloed had) Hij wordt opgewacht door zijn vriendin Josie Road. Van Stuart krijgt zij een scheldkanonnade over zich heen en maakt haar onder andere uit voor hoer en teringwijf. Maar het blijft niet bij verbaal geweld. Direct daarop volgen klappen. Een daarvan is zo hard dat Josie buiten westen raakt en voor dood op de grond valt.

Drew Allen Gamble, is zestien jaar maar klein voor zijn leeftijd. Hij treft zijn moeder aan en meent dat zij werkelijk dood is. Onmiddellijk belt hij het alarmnummer. Terwijl zijn zusje Kiera bij hun moeder blijft, ziet Drew in de slaapkamer het gedrongen lichaam van Stuart languit op bed liggen. Met haat in zijn ogen staart Drew naar de man. Op een tafeltje ziet Drew het pistool van Stuart liggen. Het betreft een 9mm-Glock, dat door alle deputy’s van het politiekorps, zo ook door Stuart, gedragen werd. Om te overleven moet Drew een beslissing nemen. Dat doet hij door zij ogen dicht te doen en de trekker van het pistool over te halen. Daardoor verdwijnt een gedeelte van Stuart zijn hoofd.

Door de even later gearriveerde politie wordt Drew geboeid afgevoerd en opgesloten in de gevangenis van Ford County.
Vrijwel gelijk met het door de politie ingestelde onderzoek, wordt de verdediging voor Drew opgenomen door advocaat Jake Brigance. Een nachtmerrie begint. En wel in het bijzonder voor Jake.

EEN TIJD VOOR GENADE (2020) geschreven door JOHN GRISHAM, is uitzonderlijk dik met 636 pagina’s. Een pareltje voor degene die van juridische boeken houdt. Parallel loopt er een tweede verhaallijn. Dat betreft een ingewikkelde verzekeringskwestie, inzake een ernstig spoorwegongeluk. Niet minder boeiend, maar wel verwarrend. Want gedurende deze verhaallijn wordt de zaak tegen Drew Gamble even geparkeerd. Beide verhaallijnen zijn door de auteur fantastisch geschreven. Zo ook de sfeer tijdens de rechtszaak. Het is tevens interessant om iets te lezen over het in onze ogen bizarre Amerikaanse rechtsysteem. Een systeem dat in heel veel opzichten afwijkt van het onze.

Meer recensies van Peter Marks