Liefde kent geen grenzen.

Peter Marks 29 september 2020
Kendra bezoekt in een verpleeghuis haar oma Ella. Oma is blij haar kleinkind te zien. Want Rhona de dochter van Ella laat het wat dat betreft afweten. Kendra weet op dat moment niet wat de oorzaak is dat haar moeder met Ella is gebrouilleerd. Ella zegt een hoofd vol herinneringen te hebben.
“Alsjeblieft, Kendra. Ik heb niet veel tijd meer. Wil je mijn verhaal opschrijven, voordat het te laat is en ik niets meer kan vertellen?”
Ondanks dat Kendra het druk heeft met de opvoeding van haar autistische zoon Finn, gaat zij in op het verzoek van haar oma.

Het is 1938, als Ella op vakantie gaat naar het Franse eiland Île de Ré. Onder andere woont daar een vriendin van Ella haar moeder, Marianne. De tweeling
Christophe en Caroline heten Eleanor Lennox welkom. Vanaf de haven lopen zij naar het stadje Saint-Marie-de-Ré. Daar bij een mooi vissershuis aangekomen, ontmoet Ella een vrouw die met een warme blik zegt:” Ella, bienvenue.” Het is de moeder van de tweeling. “Noem mij maar Marianne. Zegt zij.”
Ella geniet met volle teugen op het eiland van de vakantie. Zij raakt snel bevriend met de tweeling en wel in het bijzonder met Christophe.

In 1939, bezoekt Ella haar vrienden in Parijs, die op dat moment daar woonachtig zijn. De oorlog met Duitsland staat voor de deur.
Voordat Frankrijk bij de oorlog betrokken raakt keert Ella terug in Edinburgh. Als de oorlog van Engeland met Frankrijk tegen Duitsland een feit is, gaat Ella bij de Women’s Auxiliary Air Force (WAAF) werken. En wel bij een technische afdeling, waar zij onderhoud gaat plegen aan Hurricane vliegtuigen. Als Ella een brief van Caroline ontvangt met het bericht dat haar geliefde Christophe is gesneuveld, legt zij zich met nog meer toewijding op haar werk.

Mede omdat Ella de Franse taal goed beheerst, wordt zij ingedeeld bij een groep waar zij topgeheime radiotechnologie bedient. Bij die groep ontmoet zij Angus. Hij biedt haar kracht en soliditeit. Een keer wordt Ella op een missie uitgezonden. En wel om in Frankrijk een geheime radiozender, s-phone genoemd, achter te laten. Voor haar liep dat op het nippertje goed af. In 1945, treedt Ella, eind mei op een zonnige zaterdagochtend, in het huwelijk met Angus Dalrymple. De balans van het huwelijk wordt ernstig verstoord wanneer Ella van Caroline een brief ontvangt met daarin een verrassend bericht.

EEN ZOMER LANG GELEDEN (2020) geschreven door FIONA VALPY, is gelardeerd met mooie poëtische zinnen. Liefde kan wankelen. Maar zolang de basis goed is, is er hoop. Maar dan moet je er wel in geloven.

Meer recensies van Peter Marks