En twijfelachtige vriendschap.

Peter Marks 14 september 2020
Op de grens van België en Nederland bevindt zich een rietkraag. Daarin werd door een voorbijganger een dode vrouw aangetroffen. Zij was zodanig verminkt dat herkenning niet mogelijk was. Met als resultaat dat zij in een naamloos graf begraven werd.

Noor den Braber is vijftien jaar rechercheur bij de politie in Zeeland en vindt het onverteerbaar dat deze vrouw op deze wijze aan haar einde is gekomen. Deze zaak, die de naam Nemo heeft gekregen, houdt Noor in haar greep. Hoewel het een oude zaak betreft, ziet zij toch nog een paar aanknopingspunten die onderzocht kunnen worden.

Drie vriendinnen, Lizzy, Olga en Kate hebben samen één passie: tuinieren. Zij zijn zich bewust dat planten behalve mooi, ook giftig kunnen zijn. Maar dat laatste nemen zij op de koop toe. Lizzy woont in Middelburg en heeft daar bij haar monumentale woning een prachtige stadstuin. Dat geldt ook voor Olga, die haar tuin in Domburg heeft. Kate woont de laatste tijd in Spanje, waar zij een tuin onderhoudt.

Kate zoekt haar vriendinnen op om hen te vertellen dat zij een zich in Engeland bevindend landhuis heeft geërfd. Ze besluiten om daar met z’n drieën naartoe te gaan om daar de boel samen op te knappen.
Bij het landgoed aangekomen valt het tegen. “Mijn god, ik had me toch iets anders voorgesteld, en jij?” vroeg Olga aan Kate.
Toch gaan de vriendinnen aan de slag. Maar het blijft niet alleen bij opknappen. Daar komt Noor den Braber ook achter.

GIFSPOOR (2020), geschreven door JET VAN VUUREN, is vlot geschreven en leest daardoor prettig. Jet maakt het verhaal een beetje ongeloofwaardig door rechercheur Noor, in haar vrije tijd en ook nog in haar uppie te laten rechercheren. Dat is niet van deze tijd. Maar dat terzijde. Het verhaal is boeiend met een wel heel bizarre ontknoping.

Meer recensies van Peter Marks