Een zaak als een “fucking” caleidoscoop.

Peter Marks 03 januari 2024
Het was een geweldig feest. En dat mocht ook wel. Alexander Vankraay was er immers in geslaagd om premier van dit land te worden. Na het feest werd hij met zijn vrouw Angelina naar huis gereden. De rit werd voltrokken met een minibusje waarvan het achterste gedeelte waarin zij zich bevonden was afgescheiden van de chauffeur. Zo konden zij lekker hun gang gaan met seks en wat snufjes coke. Thuis gekomen verwachtten zij dat hun zoon Noah nog met vrienden aan het gamen was. Angelina nam zich voor om nog even bij hem te gaan kijken. Daar trof zij een drama aan. Levenloos zag zij haar achttienjarige Noah met een touw om zijn nek in zijn gamestoel zitten. Tegen beter weten in trachtte Alexander nog een reanimatiepoging uit te voeren. Het beeldscherm stond nog aan. Daarop was te zien dat het om een wurg spel ging.

Volgens hoofdinspecteur Magda Zempels zou Noah niet het eerste en ook niet het laatste slachtoffer zijn. Dat bleek uit het door Alexander ontvangen bericht via condoleance website ingedachten.be. Alexander deed aan de politie een dringend verzoek om uit te zoeken wat dit bericht betekende. Hij vroeg zich af of de dood van zijn zoon een stom ongeluk was of dat er meer aan de hand bleek te zijn.

Wanneer er door rechercheurs tijdens een bespreking beelden van Noah werden getoond kwam rechercheur Isabelle de Munnink binnen. Omdat haar broer Fabian en vriend van Noah hetzelfde was overkomen schrok Isabelle hevig van die beelden. Ook hij nam destijds deel aan het wurgspel dat Blue Whale Challenge bleek te heten. Rechercheurs Roy de Busser en Sophia Karsten ontdekten dat nog een paar zelfmoorden aan het lijstje konden worden toegevoegd. Voor het politieteam werd het een hele kluif om een verband tussen de zelfmoorden te vinden. Daarbij vroegen zij zich af of het wel zelfmoorden waren.

KANSLOOS werd geschreven door PETRA SPARK en in 2023 uitgegeven bij Uitgeverij Letterrijn, Noordwijkerhout. Het betreft een zeer sterk en vlot geschreven psychologische thriller. Het was voor mij de eerste keer dat ik iets van deze auteur las. Vanwege de spanning kom je in een rollercoaster terecht en weet je niet meer in welke richting het verhaal gaat. Als het denkt te weten wordt je keel alsnog dichtgeknepen. Het verhaal zit bijzonder knap in elkaar.

Meer recensies van Peter Marks