Fenomenaal.

Peter Marks 27 augustus 2020
KOM ATIR KOM, (2020) geschreven door AGNITA DE RANITZ.
Het verhaal over een giraffe, die Zarafa werd genoemd en in tweeënveertig dagen te voet over land vanaf Marseille naar Parijs werd vervoerd, is mooi eigentijds en zonder poespas geschreven. Hoewel het verhaal zich in 1826/1827 afspeelt is het lezen daarvan een genot.

Een paar opvallende zinnen: “Atir tilt een kind op. Hij pakt haar handje en legt het op de hals van de giraffe. Het kind is niet bevreesd voor de zwarte man. Wij volwassenen zien de verschillen, een kind niet.” Zo waar. Of: Trouwen lijkt op het kopen van amandelen zonder te weten of ze bitter smaken of zoet”. Soms ook waar.

Praktisch is de indeling van de hoofdstukken. Boven de bladzijden staat de naam van degene die op dat moment zijn verhaal vertelt. Dat is Atir, de Soedanese begeleider en de heer Etienne Geoffroy Saint-Hilaire, wetenschapper en tevens directeur van de Koninklijke dierentuin “Jardin du Roi” in Parijs.

Voorafgegaan van veel onderzoek heeft de auteur het verhaal met veel liefde en toewijding geschreven. Met een prachtig resultaat. Tijdens het lezen waan je de tocht vanaf Marseille tot Parijs zelf mee te lopen. Een giraffe buiten zijn natuurlijke leefomgeving. Toentertijd een bijzondere bezienswaardigheid. Nu zo gewoon.

Meer recensies van Peter Marks