Dikke aanrader voor fans van (fan fiction over) 5SOS!

Petra Doom 28 oktober 2019 Auteur
Ik kreeg een recensie-exemplaar van dit boek voor de leesclub van Booklantis. De korte inhoud maakte me nieuwsgierig: een meisje dat fan fiction schrijft over een band krijgt de kans om hen in het echt te ontmoeten… Tot haar grote verrassing ontstaat er echte vriendschap met de bandleden – en meer. Ook de omslagafbeelding is heel aantrekkelijk: grappig en kleurrijk.
Ik was wel bekend met fan fiction, maar dan alleen over fictionele personages. Dit leek mij een leuke gelegenheid om eens wat meer te weten te komen over de andere kant: fan fiction over beroemdheden.

Ik vloog door het eerste stuk van het boek. Het enthousiasme van hoofdpersonage Olivia is ontzettend aanstekelijk en de manier waarop haar leven zich deels online afspeelt (op Twitter en Wattpad) is heel goed weergegeven. Af en toe kun je een stukje fan fiction van Olivia meelezen en zo word je er pas echt helemaal in ondergedompeld. Je zit dan ook mee zenuwachtig te nagelbijten als Olivia hoort dat ze haar helden mag ontmoeten (zelfs al weet je van de achterflap al dat het goed komt).

De schrijfstijl is erg vlot. Laurianne Aerts heeft een heerlijk gevoel voor humor. Haar hoofdpersonage heeft van die zalig gekke acties en sommige conversaties zijn hilarisch. Een paar keer heb ik hardop zitten lachen en dat gebeurt me echt niet zo vaak.

Pas na een poosje merkte ik dat ik met verkeerde verwachtingen aan dit boek was begonnen: ik had aanvankelijk niet in de gaten dat dit boek niet alleen óver fan fiction gaat maar ook fan fiction is. Op een gegeven moment kreeg ik dat in de gaten en zocht de band 5 Seconds of Summer op. Die bleek toen helemaal niet fictioneel. Voor mij ging daar een stukje van de charme van het boek verloren – ik vond het net zo leuk dat we het contrast zouden gaan zien tussen Olivia’s roze dromen en de ‘realiteit’ (ja, natuurlijk binnen een boek, maar toch). Nu bleef het allemaal erg roze.

De ontwikkelingen binnen de relatie tussen Olivia en haar uitverkorene deden heel erg jong en lief aan. Het verhaal leest als een eerste liefde van twee tieners, met wat slagroom van bekende namen on top. En daar is op zich natuurlijk niets mis mee. Als je fan bent van 5SOS dan is deze fan fiction volgens mij helemaal je ding. Voor mij bleek het toch een beetje vreemd om over echte mensen te lezen en het geheel smaakte voor mij net iets te zoet. Maar ik heb genoten van Laurianne Aerts’ schrijfstijl en humor. Als ze zich ooit aan een niet-fan fiction-boek waagt, dan pak ik dat heel graag op!

Meer recensies van Petra Doom