Van verstoteling naar een autoriteit op gebied van natuurgeneesmiddelen!

Pierre MG Peeters 30 december 2019
Ik mocht voor de LS Sterrenthriller leesclub het boek van Anya Niewierra vooraf lezen.

Nina wordt op 27.06.1988 in de Franse Pyreneeën naast haar dode moeder aangetroffen. Nina had nooit enig contact met de buitenwereld. Haar moeder zonderde haar angstvallig af van alles en iedereen.
Nina is op dat ogenblik veertien jaar en totaal verwilderd.
Men neemt Nina – niet zonder slag of stoot -mee naar de bewoonde wereld, waar ze werd behandeld in Clinique Maréchal te Perpignan.
Omdat Nina administratief niet bestond, geeft men haar de naam Nina Fleurie, want toen ze werd aangetroffen droeg zij een bloemenkroon.

In 1990 wordt Nina geadopteerd door Gigi Mandel. Deze vrouw is niet alleen haar pleegmoeder, maar ook haar vriendin en mentor.
In de bergen leerde ze van haar moeder verschillende kruiden kennen en wist ze ook waarvoor deze kruiden kunnen worden aangewend.
Nina promoveerde aan de Université Paris Descartes in de farmaceutische wetenschappen op haar proefschrift naar de toepassing van kruidengeneesmiddelen uit niet-westerse culturen in de westerse farmacie. Dertig jaar later is Nina Fleurie een autoriteit van geneesmiddelen op basis van kruiden en heeft ze zakelijk erg veel succes. In Prades opent zij haar tweede natuurwinkel, en op de officiële opening komt zij plots tegenover haar evenbeeld te staan.
Blijkt dat deze persoon haar tweelingzusje Thea Wanders-Damen is, die opgroeide in- en rond Maastricht.
Nina en Thea voelen zich onmiddellijk verbonden met elkaar
Zij wisselen nieuwtjes uit en willen hun bestaan onderzoeken. Waarom werden ze van elkaar gescheiden, wie is hun vader, wat is er allemaal gebeurd en wat is er misgelopen?
Wanneer Thea een paar dagen later plots verdwijnt, begint Nina’s zoektocht naar Nina en naar hun gemeenschappelijk verleden.
Nina reist af naar Maastricht; komt terecht in de Belgische Ardennen en zoekt ook verder in Frankrijk naar haar identiteit.

Het ganse verhaal ontplooit zich in vijftien dagen. Vijftien dagen vol met vragen, vol met intriges, vol met spanning, vol met verrassingen…
Zal Nina de waarheid achterhalen en wordt Thea gevonden?

Dit was het eerste boek dat ik las van Anya Niewierra en zij heeft mij aangenaam verrast.
De auteur heeft een vlotte pen en een aangename beschrijvende, beeldende en levendige schrijfstijl.
Het boek boeide van begin tot einde.
De setting van dit boek is bijzonder: een kruidenspecialiste die afgezonderd in de bergen woont, een tweelingzus die in het mooie Nederlandse Maastricht woont en het bezoek aan een klooster in de Belgische Ardennen.
Elke setting wordt uitvoerig beschreven en als lezer waan je je deel van deze setting. Je gaat volledig op in het boek en wanneer er kruiden en geuren worden besproken kan je deze als het ware opsnuiven.
Het boek leest als een trein en is wat mij betreft een pageturner, die eindigt in een bijzondere plot met open einde.

Komt er nog een vervolg op dit mooie boek of niet?

Voor het prachtige spannende verhaal in een bijzondere setting en voor het totale concept waardeer ik dit boek graag met 5 (vijf) sterren.

Meer leuke en interessante recensies op:

Meer recensies van Pierre MG Peeters