Intrigerende en pakkende historische roman!

Celien en Stien – Konstantina – Cobbe verliezen al vroeg hun ouders en de weesjes worden opgenomen in het gezin van hun oom Vic en Leonie. Leonie is een hardvochtige vrouw die er enkel op uit is de kinderen hard te laten werken, de zuurverdiende centjes van Celien opeist en ze duldt geen enkele tegenspraak. Wanneer Stien erg ziek is en Leonie dit bestempelt als ‘luiheid’, durft Celien het aan om met haar een dokter in het naburige dorp op te zoeken. Dokter Boogers en zijn echtgenote zien dadelijk in dat Stien ernstig ziek is en zal sterven indien haar kwaal niet goed behandeld wordt. Na veel wikken en wegen en door de mondigheid van Celien beslist het doktersgezin beide kinderen in hun eigen gezin op te nemen, dit tot groot ongenoegen van Leonie…tot ze verneemt dat Celien alsnog geld in haar laatje zal brengen. Celien gaat kort daarna aan de slag als dienstmeid op het kasteel van De Barraults. Wanneer de Duitse troepen België binnenvallen, wordt het land sneller dan verwacht betrokken bij WOII en slaat het noodlot bij Celien opnieuw toe.

Het boek Op zoek naar mijn zusje had mijn interesse, omdat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal van twee moedige Vlaamse meisjes tijdens WOII. Anne-Marie Hooyberghs wist mij volledig in te pakken met dit aangrijpende en beklijvende boek, dat mijn verwachtingen volledig heeft ingelost. Vanaf de eerste bladzijde was ik getriggerd en wou ik enkel maar verder lezen om het vervolg te kennen. Het is een boek dat mij onmiddellijk in de ban had, heel moeilijk weg te leggen was en mij af en toe bij de keel greep!

Het is een bijzonder boek omdat het deels een streekroman en deels een historische roman is. Het boek handelt dus niet alleen over WOII en zijn randactiviteiten zoals verzet en Jodenhaat, maar ook over het dagelijkse leven. De auteur beschrijft heel erg goed de toenmalige tijdsgeest waar nog een groot standenverschil heerste. Men had de heel rijken – vaak oude en nieuwe adel -, de gegoede burgerij zoals notabelen (dokters, notarissen, …) en dan de werkende – lees arme – klasse die met moeite de eindjes aan elkaar kon knopen.

Haarfijn en heel realistisch werden de hoofdpersonages neergezet. Hun karakters werden diep genoeg uitgewerkt, zodat we deelgenoot van hun mooie kanten, maar ook van hun bekommernissen, hun emoties, hun verwachtingen, hun strijdvaardigheid werden. De randpersonages werden in mindere mate uitgewerkt, maar dragen toch mee het verhaal.

In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, is het verhaal niet enkel een zoektocht naar haar zusje, dit gegeven speelt vooral tussen de lijnen, maar is het een verhaal van inzet, van durf, van strijden tegen de vijand, vertrouwen en uiteraard zoals een streekroman vraagt een mooi liefdesverhaal met tegenslagen en uiteraard een happy end.

De verschillende verhaallijnen zijn mooi naast elkaar opgebouwd, de spanning is vaak te snijden, om uiteindelijk te eindigen in een onverwachte en onwaarschijnlijke plot. Een heel heftig einde dat ik niet zag aankomen. Het is voor mij overduidelijk dat de auteur zich grondig heeft verdiept en heeft ingelezen in de beschreven feiten en tijdsperiode.
De auteur heeft een mooie schrijfstijl. Ze schrijft heel beeldend en beschrijvend: als lezer kun je je alles levendig voor de geest halen. Zij is een taalvirtuoos die in korte duidelijke zinnen met een heel fijne woordkeuze en mooi taalgebruik schrijft, wat de leesbaarheid van het mooie boek alleen maar ten goede komt. De dialogen zijn to the point en de plaatsbeschrijvingen zijn een meerwaarde in het boek.

De cover oogt mooi en aantrekkelijk: een veldweg waarop een meisje, gezien op de rug, op stap is met een valies tegen een donkere hemel waarin overvliegende vliegtuigen op te merken zijn.

Op zoek naar mijn zusje is een beklijvend boek waar ik toch even bij stilstond en moest besluiten dat ondanks afkomst, ondanks arm of rijk in tijden van nood, in tijden van oorlog en ontbering men tot het uiterste gaat om familie en vrienden te beschermen, men soms onbesuisd tegen de ‘vijand’ ageert om het eigen levensbehoud en dat liefde ondanks stand of rang steeds overwint!
Dit mooie spannende, pakkende en intrigerende verhaal waardeer ik heel graag met vijf sterren.

Meer leuke en interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters