Aangrijpend, maar met een minpuntje

PollyEvaHatloy 04 april 2021
Ook deel 3 van de Kopenhagen-trilogie geef ik weer vijf sterren. Dit deel is gelukkig iets dikker dan de eerste twee. Desondanks las ik het in één ruk uit. Zo aangrijpend en meeslepend is ook 'Afhankelijkheid'.

Minpuntje in dit deel is wel dat het lastiger wordt sympathie voor Tove als hoofdpersoon te blijven voelen. Ook al is Tove nu volwassen, ze gedraagt zich vaak als een egoïstische bakvis. Zelfs als ze allang moeder is. Ik doel hierbij met name op haar neiging zich steeds op de eerste de beste man te storten, en vaak ook nog met hem te trouwen.

Het gedeelte over haar verslaving is het beste in 'Afhankelijkheid'. Tove beschrijft heel helder wat het inhoudt om verslaafd te zijn en geeft hierbij (wel) blijk van veel zelfinzicht.

Meer recensies van PollyEvaHatloy