De omslag van dit boek is enigszins misleidend. Het verhaal van Anne Glenconners leven is namelijk niet alleen een verhaal van iemand met een nauwe band met het Engelse koningshuis. Het is vooral het verhaal van iemand met oneinig veel geld en connecties. De memoires van Anne Glenconner zijn ongelooflijk interessant. Maar deze hoofdpersoon is vaak ook behoorlijk írritant. Omdat ze haar aristocratische bubbel nooit uit is gekomen, haar kinderen verwaarloost 'omdat iedereen die zij kent dat doet' en bovenal omdat ze haar privilege niet ziet. Goed, ze heeft veel naars meegemaakt, maar dat ze pas gaat gillen als ze door haar man onterfd is (en niet als haar twee zoons overlijden) is tekenend. Ze heeft dan naar eigen zeggen 'niets meer' (alleen een boerderijtje op een landgoed aan het strand en geld genoeg om met vriendinnen de wereld over te reizen).

Als je nieuwsgierig bent naar de wereld van de Britse adel en royalty, en daarbij graag levensverhalen leest, is dit boek wel een aanrader. Maar echt lekker meeleven met de hoofdpersoon is lastig. Daar is deze hofdame een beetje te kortzichtig voor.

Reacties op: Interessant maar irritant

De hofdame - Anne Glenconner