Súpermeeslepend en súperleerzaam

PollyEvaHatloy 01 februari 2024
Wat een geweldig goed boek is 'Wat mama niet vertellen kon'. Ik verwachtte een verhaal over een disfunctionele familie te gaan lezen. Dat klopte deels, maar dit boek is zóveel meer. Een spannende detective, een hartverscheurende oorlogsroman, een aangrijpende biografie en een romantisch liefdesverhaal bijvoorbeeld. SUPER meeslepend en tegelijkertijd SUPER leerzaam.

Helaas word je van wát je leert niet zo vrolijk. Het is het aloude verhaal over de monsterlijke 'ware gezichten' die VEEL mensen laten zien als er een tiran aan de macht is. Of dat nou een fascistische, communistische of religieuze tiran is. Blijkbaar komt het altijd op hetzelfde neer... wat absoluut te denken geeft.

De titel 'Wat mama niet vertellen kon' vind ik erg ongelukkig gekozen trouwens. Een verhaal over een oude moeder die mysterieus loopt te doen, zullen veel mensen niet aantrekkelijk vinden. In mijn beleving is dit toch vooral een oorlogsboek, iets waar wél veel mensen van houden. (En geldt dit voor jou, dan zeg ik: lezen dit boek!)

Meer recensies van PollyEvaHatloy