Vervolg voldoet aan verwachtingen

Priscilla 21 juli 2023
‘Twin Crowns‘ kreeg van mij een beoordeling van vier sterren. Het verhaal vond ik tof, maar volledig uniek was het naar mijn mening niet.

Na het lezen van het eerste boek kwam ik tot de conclusie dat ik meer delen van het koninkrijk van de zussen wilde zien en benoemde ik de hoop die ik had ten aanzien van enkele romantische ontwikkelingen.

Tijd dus om dit tweede boek in te duiken en te ontdekken of de auteurs hier aan hebben voldaan.

‘Cursed Crowns‘ is, net als ‘Twin Crowns‘, afwisselend geschreven vanuit de zussen Wren en Rose.

We krijgen aan het begin, tussen de regels door, een fijne samenvatting van het einde van het eerste boek en dat zorgt er zeker voor dat je gemakkelijker terug in het verhaal “valt”.

Het eerste boek eindigde met een interessante cliffhanger en een zware taak die de zussen te wachten stond.

Wren en Rose hebben de taak hun koninkrijk te verenigen en de mensen en heksen met elkaar te verbinden zodat iedereen in harmonie naast en met elkaar kan leven.

Uiteraard lezen we in dit boek over deze zware taak. Want de angst voor heksen zit er bij de mensen goed in en de heksen zelf hebben de afgelopen decennia eigenlijk alleen maar verstopt gezeten in afwachting van het einde van hun verbanning.

Als de zussen ook nog eens door omstandigheden uit elkaar worden gedreven, neemt het verhaal een aantal spannende en verrassende wendingen.

Doordat dit tweede boek de draad van het eerste boek meteen oppakt, zien we direct een opbouw aan spanning.

Net als bij het eerste boek gebeurt er van alles in het leven van de zussen. Zeker wat betreft de taken die voor hen liggen.

De afwisseling tussen de perspectieven van Wren en Rose maken het verhaal in combinatie met de korte hoofdstukken vlot leesbaar.

De schrijfstijl van Doyle en Webber is eveneens weer vlot en beeldend.

Ook in dit verhaal vinden we ondanks serieuze aangelegenheden ook weer een hoop humor en dat maakt dit verhaal wat mij betreft zeker aantrekkelijk.

Ik wilde graag meer world building zien en het koninkrijk van de zussen leren kennen. Aan deze verwachting werd absoluut voldaan.

We gaan namelijk zowel met Wren als met Rose op reis. Niet alleen krijgen we hiermee een beeld van de omgeving, maar ook krijgen we zeker meer informatie over hoe de wereld, geschapen door Doyle en Webber, in elkaar zit.

Ook wat romantische ontwikkelingen betreft ben ik niet teleurgesteld, al moest ik zelf weer even wennen aan het feit dat het een YA fantasy betreft. Erg grafisch of verdiepend wordt het niet, maar het bevat zeker fijne slow-burn elementen en verrassingen.

Qua verhaallijn en personages voldoet dit boek dus zeker aan mijn verwachtingen.

Dit tweede boek is wat mij betreft in alle opzichten geslaagd. We zien zowel van het verhaal als de personages een groeiproces. We ontdekken nieuwe werelden, nieuwe personages en de actie en de gebeurtenissen maken het verhaal spannend.

Ik kon in ieder geval niet stoppen met lezen want het was gewoonweg fascinerend!

Waar ik dacht dat dit een duologie zou zijn, werd ik aan het einde enorm verrast. Doyle en Webber zijn namelijk nog niet klaar met deze wereld. En wij dus ook niet.

Het boek eindigt met een soort van cliffhanger en het deed mij meteen verlangen naar een volgend boek. Ik ben enorm benieuwd naar wat de zussen nog voor hun kiezen gaan krijgen.

Personages
Wat ook in dit tweede boek opvalt, is hoe verschillend de twee zussen zijn. Mede dankzij het schrijversduo, die beide een personage voor hun rekening nemen, komt dit goed naar voren.

Persoonlijk vind ik dat oprecht verfrissend. Dit zorgt er wat mij betreft ook voor dat Wren en Rose echt tot leven komen in het verhaal.

Hun verschillen zijn groot, maar ook wordt duidelijk dat ze elkaar perfect aanvullen.

In dit verhaal wordt hun nog best prille band behoorlijk op de proef gesteld. Hierdoor zien we bij beide zussen ook een mooie ontwikkeling.

Ook qua emoties, gedachten en gevoelens vinden we uitgebreide beschrijvingen. Veelal zijn zeker realistisch. Jongvolwassenen zullen wat bepaalde struggles betreft zichzelf zeker kunnen herkennen.

Naast bekende personages uit het eerste boek, onder andere Shen Lo en Tor, maken we ook kennis met een aantal zeer bijzondere en fascinerende nieuwe personages.

Koning Alarik van Gevra bijvoorbeeld. Met zijn komst krijgen we ineens twee extra tropes in het verhaal, een soort van enemies to lovers, maar ook een love triangle. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen in een vervolg.

Alarik is een gevreesde koning, maar in dit boek krijgen we een hoop achtergrond informatie dat er voor zorgt dat we verklaringen voor gedrag krijgen.

Een complex en interessant personage dus!

Ondanks dat we het verhaal vanuit de zussen lezen, leren we dus ook andere personages beter kennen.

Ook wat betreft onze geliefde krijger Shen Lo doen we nieuwe ontdekkingen. Hij krijgt in dit boek zijn eigen verhaal en daar werd ik oprecht heel blij van!

De balans tussen de verhaallijn en de personages is in dit tweede boek wat mij betreft perfect!

Conclusie
‘Twin Crowns‘ beoordeelde ik met vier sterren. ‘Cursed Crowns‘ is een kers op de taart!

Mijn verwachtingen van dit tweede boek zijn zeker waargemaakt en ik vond zelfs nog veel meer dan dat!

Naast een spannend verhaal waarin veel gebeurt, vinden we ook interessante personages. Niet alleen de zussen leren we beter kennen, maar ook zeker de personen om hen heen.

Het verhaal en de personages zijn in perfecte harmonie.

Alles bij elkaar, inclusief de belofte aan het einde, zorgde ervoor dat ik het boek niet kon wegleggen en het in één adem uitlas.

Ik heb absoluut genoten van dit heerlijke YA fantasy verhaal en dat sterretje meer is wat mij betreft dan ook dik verdiend!

Meer recensies van Priscilla