Een heerlijke pageturner met gruwelijke details!

Priscilla 24 mei 2023
Als thriller fan ben ik gek op thrillers waarin seriemoordenaars een rol spelen.

Daarnaast houd ik van niet al te perfecte personages en gruwelijke details.

De boeken van Chris Carter bevatten het allemaal en voldoen daarmee dus aan al mijn wensen!

In ‘De beeldhouwer‘ wordt Robert Hunter geconfronteerd met een bizarre zaak, wanneer oud officier van Justitie Derek Nicholson op brute wijze vermoord wordt aangetroffen in zijn bed.

En dat niet alleen. De moordenaar heeft ook nog iets achtergelaten. Iets dat er meteen voor zorgt dat Robert het idee heeft dat dit niet het laatste is wat we van deze moordenaar te zien en te horen krijgen.

In dit boek volgen we natuurlijk weer Robert Hunter die samen met zijn collega Garcia wederom een staaltje briljant onderzoekswerk laat zien.

Omdat deze keer de druk nogal hoog is, gezien het werk dat de slachtoffers uitvoerden, wordt er een jonge vrouw genaamd Alice in hun schoenen geschoven die hen zal ondersteunen bij het onderzoek.

Hoewel de mannen in eerste instantie nogal sceptisch zijn wat betreft de inmenging van Alice, blijkt ze best een behoorlijke aanvulling te zijn.

Met de gruwelijke moord en de urgentie van het ontcijferen van de boodschap van de moordenaar, bouwt Chris Carter vanaf het begin al een heerlijke spanning op.

Deze spanning wordt nog groter naarmate het verhaal vordert en we samen met het drietal de puzzelstukjes in elkaar proberen te passen.

Wat hebben de slachtoffers met elkaar gemeen en wie is deze behoorlijk zieke moordenaar?

De korte vlotte hoofdstukken die allen eindigen met een (kleine) cliffhanger, zorgen er voor dat je wilt doorlezen. Want krijgen we in het volgende hoofdstuk antwoord op onze vragen?

Chris Carter maakt je nieuwsgierig, pakt je aandacht en laat niet los.

Iets wat ik enorm kan waarderen aan zijn schrijfstijl.

Dat Chris Carter onwijs veel kennis in huis heeft, komt duidelijk naar voren in het proces van onderzoek, maar ook in het opstellen van een daderprofiel.

Ook wordt duidelijk dat hij in het bezit is van medische kennis, dan wel goed onderzoek gedaan heeft.

Chris Carter is echt van de goed uitgewerkte details en zijn grondige achtergrondonderzoek draagt absoluut bij aan het realistisch maken van het verhaal en de personages.

Het verhaal lezen we niet alleen vanuit Robert, Garcia en Alice.

Ook in dit boek heeft Chris Carter enkele hoofdstukken vanuit (mogelijke) slachtoffers geschreven.

Deze hoofdstukken waren heerlijk intens, fascinerend en spannend en zijn echt een aanvulling op het verhaal. Zeer zeker gezien de gruwelijke daden van de moordenaar.

Houd rekening met marteling, mishandeling en heerlijke bloederige details, beeldend en gedetailleerd beschreven.

Naast alle activiteit in de werksfeer, heeft Chris Carter ook ruimte gemaakt voor de privélevens van de betrokkenen. Hetzij in iets mindere mate dan in zijn voorgaande boeken.

Qua hoofdpersonages als Robert en Garcia had ik niet het gevoel iets nieuws over hen te hebben geleerd, maar Alice was absoluut een fijne toevoeging. Ik hoop haar oprecht terug te zien.

Wat ik in dit boek vooral fascinerend vond, waren de psychologische aspecten wat betreft de moordenaar.

De kennis van Robert komt goed in het verhaal naar voren en het onderzoek naar het ‘hoe‘, ‘wat‘ en ‘waarom‘, was absoluut interessant.

In het verhaal zaten voor mij wat kleine puntjes van aandacht. Deze hadden met name te maken met herhaling.

Net als in de eerste drie boeken wordt ook in dit vierde boek regelmatig herhaald dat ‘Robert zo slim is, want hij leest veel’.

Nu zijn de boeken van Chris Carter redelijk los te lezen, maar het is en blijft een serie, dus persoonlijk wist ik het nu wel.

Ook heeft Chris Carter de eigenschap zijn personages ‘stroomstootjes te geven die door hun hele lichaam heen gaan‘, als ze tot bepaalde conclusies komen en eureka momenten ervaren.

In dit boek zijn een aantal personages een behoorlijk aantal keer “geëlektrocuteerd.”.

Twee kleine, wat mij betreft onnodige, dingetjes dus die mij opvielen.

De heerlijke opbouw aan spanning, de gruwelijke gedetailleerde moorden en het goed uitgewerkte onderzoek, zorgen echt voor een geweldig verhaal met een gaaf plot en verrassende wendingen.

Op het einde liep ik tegen een mega twist aan die ik niet zag aankomen, dus ik deed een dansje van vreugde!

Want hoe gruwelijk de moorden ook zijn, Chris Carter speelt zeker aan het einde een extra psychologisch spelletje met de lezer.

Zou jij compassie kunnen opbrengen voor een seriemoordenaar?

Conclusie
De boeken van Chris Carter zijn het voor mij helemaal.

Mijn thrillerhart gaat sneller kloppen van zijn personages en de gruwelijke moorden die tot in detail zijn beschreven.

Daarnaast zorgen de korte vlotte hoofstukken inclusief kleine cliffhangers ervoor dat zijn boeken echte pageturners zijn. Het is gewoon onmogelijk om te stoppen met lezen.

Ook van dit vierde deel in de Robert Hunter serie heb ik dus weer genoten en ik kijk echt heel erg uit naar zijn volgende boek!

Meer recensies van Priscilla