Fijn vervolg in de serie!

Priscilla 24 april 2023
Is de ‘Koninkrijk’ serie een duologie of is het een serie? Dat was de vraag die ik kreeg via de socials.

En natuurlijk geef ik jullie antwoord op deze prangende vraag.

Het is namelijk een duologie EN een serie!

Hoe dan vraag je je af? Heel simpel. Danielle wilde een serie, maar alleen niet steeds over dezelfde personages.

‘Het koninkrijk der bruggen’ en ‘De koningin van verraad‘ vormen samen een duologie die zich richt op Lara en Aren.

Het derde en vierde boek in deze serie gaan draaien rond twee andere personages, maar wel in dezelfde omgeving.

En over boek vijf en zes wordt ook al nagedacht als we Goodreads moeten geloven.

*********************

In ‘Het koninkrijk der bruggen‘ maakten we kennis met Lara en Aren.

Lara werd uitgehuwelijkt aan de koning van Ithicana om hem te bespioneren voor haar vader, om vervolgens zowel hem als zijn koninkrijk kapot te maken.

Wie het eerste boek gelezen heeft, weet dat dat verhaal net even iets anders verliep dan we dachten.

We werden verrast met een heerlijke enemies to lovers, een spicy scène tussen de twee hoofdrolspelers en ook vonden we een hoop gave actie. Uiteraard eindigend met een bloedstollende cliffhanger.

Lara had het namelijk goed verpest en Aren werd gevangen genomen.

In ‘De koningin van verraad‘ keren we terug naar Lara en Aren en wederom lezen we het verhaal afwisselend vanuit hun perspectieven.

Aren is kwaad en Lara probeert haar best te doen om te lijmen wat ze kapot heeft gemaakt. Maar gaat haar dat ook lukken?

In dit tweede boek pakken we de draad op waar het eerste eindigde. Behalve dat het ons meteen meer achtergrond informatie over de worldbuilding geeft, komen we ook meteen terecht in de politieke spelletjes die worden gespeeld waar het gaat om de oh zo belangrijke brug.

Wat ik persoonlijk fijn vond, was dat dit boek direct vol actie zat. Alhoewel Aren in het begin van het boek vrij weinig kan, wordt er op de achtergrond als vanzelfsprekend hard gewerkt aan een ontsnappingspoging.

Geen verrassing uiteraard. Maar weet Lara het voor elkaar te krijgen dat Aren haar opnieuw durft te vertrouwen?

Net als bij het eerste boek, zat ook dit tweede deel wat mij betreft enorm goed in elkaar. Zowel wat de worldbuilding betreft als de personages.

De wereld waarin we ons bevinden en de onderlinge verhoudingen van de verschillende gebieden wordt verdiept en nog beter uitgewerkt. Persoonlijk ben ik fan van bondgenootschappen en politieke spelletjes, dus hierin werd ik niet teleurgesteld.

Toch draait het verhaal natuurlijk voornamelijk om Lara en Aren, en net als bij het eerste boek, was ik wederom onder de indruk van hun connectie en de manier waarop zij met elkaar omgaan.

Dat Lara hem in dit tweede deel wil en zal moeten bewijzen te willen vechten voor Ithicana, vond ik een gave toevoeging.

Niet alleen staat hierdoor de relatie tussen haar en Aren op scherp, maar zeker ook die met de Ithicaanse bevolking.

How can you trust a traitor?

Hoewel bepaalde delen van de reis die Lara en Aren afleggen, saai in de oren kunnen klinken (Lees: een reis door de woestijn), was dit boek alles behalve saai.

Vanaf het begin zat de spanning er goed in, en de verschillende gebeurtenissen die tevens ook intens waren, zorgden voor het behoud van deze spanning.

Het verhaal komt tot een climax wanneer we in een aantal intense gevechten belanden en het plot een verrassende wending neemt.

De spanning en de verrassende wendingen hebben ervoor gezorgd dat ik het boek niet kon wegleggen.

Wat mij bij het eerste boek ook al opviel, was de tijdlijn van het verhaal.

Een aantal gebeurtenissen duren langer en nemen meer tijd in beslag dan je zou denken. Danielle L. Jensen benoemd de verstreken tijd duidelijk en dat vond ik prettig. Dit maakt het verhaal realistischer zonder het verhaal aan te vullen met onnodige en langdradige “tussen gebeurtenissen”.

In dit boek maken we door de ogen van de hoofdpersonages uiteraard ook weer kennis met nieuwe personages en zien we oude bekenden terug.

Vooral de zussen van Lara en haar broer hebben indruk gemaakt en wetende dat de serie nog verder gaat met twee nieuwe personages, maakt dit mij alleen nog maar enthousiaster!

Vinden we in dit tweede deel ook weer een spicy scène? Yes we do! Maar lang niet zo aanwezig als in het eerste boek. En in dit geval ook helemaal niet erg, want het verhaal was fantastisch!

Conclusie
Het eerste boek, ‘Het koninkrijk der bruggen’, gaf ik vijf sterren. Ik werd verliefd op het badass vrouwelijke personage van Lara en natuurlijk Aren. En dat ben ik nog steeds.

Waar een tweede boek nog wel eens kan tegenvallen, heeft dit boek mijn verwachtingen in ieder geval waargemaakt.

Een toffe en spannende verhaallijn, meer verdieping en ook nog steeds een enemies to lovers.

De brute gevechten en afgehakte hoofden waren voor mij een kers op de taart en ik heb enorm genoten van de gebeurtenissen in dit tweede deel.

Wat ik naast bovenstaande ook enorm waardeerde, waren de overige personages en de ruimte voor humor. De humor brengt licht in donkere tijden, en de onderlinge relaties van de personages werden hierdoor alleen maar duidelijker.

Dat deze duologie ten einde is vind ik jammer. Maar waar ik heel blij van werd, is het nieuws over de volgende twee personages die aan bod komen in de volgende twee boeken in deze serie.

Ik verwacht een hele hoop interessante ontwikkelingen, dus ik zeg: laat maar komen!

Danielle heeft wat mij betreft een geweldige schrijfstijl en ik ben echt een fan!

Meer recensies van Priscilla