Het verleden in een nieuw jasje!

Priscilla 31 mei 2023
Voor de lezers van Preston & Child, en met name de lezers van de Pendergast serie, zal deze titel als een heerlijke verrassing komen.

Want zij kennen de naam Dr. Leng al.

Dr. Leng hebben we als lezer namelijk leren kennen in ‘De gruwelkamer’, het derde boek in deze geweldige serie.

In ‘Bloedeloos’, het vorige boek, kregen we al een klein voorproefje van waar dit nieuwste boek over zou gaan. Iets waar mijn hart meteen sneller van ging kloppen.

Voor de lezers die nog niet bekend zijn met dit schrijversduo: de boeken zijn eigenlijk niet los van elkaar te lezen.

En voordat je ‘Het kabinet van Dr. Leng’ leest, moet je op zijn minst ‘De gruwelkamer’ en ‘Bloedeloos’ hebben gelezen.

Voor de fans zijn de twee laatste boeken een fijne verrassing, want we bevinden ons met deze twee namelijk in een serie, binnen een serie!

In ‘Het kabinet van Dr. Leng’ borduren de auteurs voort op het open einde in het vorige boek.

Ze nemen ons mee naar het jaar 1880 waar we Constance Greene volgen op haar queeste.

De auteurs hebben goed onderzoek gedaan naar die tijd. Gebruiken en gedragingen komen realistisch over. Het voelt dan ook echt alsof je mee terug bent gereisd in de tijd.

In de voorgaande delen hebben we Constance, protegee van Pendergast, al aardig goed leren kennen. Maar in dit nieuwste boek, zien we ook een kant van Constance die veel minder naar voren is gekomen. Namelijk: kwetsbaarheid.

Een eigenschap die je niet snel aan haar zou toeschrijven.

Een tijdreis samen met Constance naar het jaar dat heel veel heeft betekent in haar leven, was absoluut een unieke ervaring.

En natuurlijk hebben Preston & Child ook in dit boek gezorgd voor meerdere verhaallijnen met meerdere personages.

We lezen namelijk niet alleen hoe het Constance vergaat, maar natuurlijk volgen we ook Pendergast die als vanzelfsprekend zijn expertise inzet om bepaalde situaties te redden.

Ook van Special Agent Coldmoon zijn we gelukkig nog niet af en hem volgen we tijdens zijn eerste stappen na zijn overplaatsing.

De grootste verrassing voor mij, was het weerzien met Vincent D’Agosta. Een personage dat ik lang geleden al in mijn hart sloot.

Alhoewel hij zeker veranderd is in de afgelopen jaren, zien we zijn trouw aan Pendergast en zijn integere persoonlijkheid weer stralen in dit verhaal. Een verhaal heeft gewoon een stabiele factor nodig en met Vincent is die aanwezig.

Doordat ‘Het kabinet van Dr. Leng’ een vervolg is op ‘Bloedeloos’ en de draad wordt opgepakt, vallen we direct in de nodige actie.

Iets dat de boeken van Preston & Child altijd fijn en vlot leesbaar maken.

Daarnaast wordt er natuurlijk afgewisseld tussen de verschillende perspectieven en verhaallijnen, waardoor ook het verhaal interessant blijft. De spanning kent een goede opbouw, en komt tot een fijne climax wanneer alles samenkomt.

Ergens had ik het verwacht naarmate ik verder kwam in het boek, maar toch werd ik er alsnog door verrast. Er komt nog een deel in dit avontuur!

Natuurlijk is het verhaal van Constance nog niet afgelopen. En natuurlijk is Dr. Leng behalve fascinerend, ook nog eens ontzettend intelligent.

Met de heerlijke spanning, de avonturen, de gruwelijke geschiedenis, het heerlijke plot en de verrassende wendingen, baal ik als een stekker dat we nog even op het vervolg moeten wachten.

Maar, het is ook zeker iets om naar uit te kijken!

Conclusie
Alhoewel ik ‘Bloedeloos’ zeker goed vond, vond ik ‘Het kabinet van Dr. Leng’ veel beter.

Preston & Child spelen in hun boeken graag met de grenzen van het onmogelijke. Iets wat ik als fan kan waarderen.

Het zijn dan ook geen standaard thrillers en je moet soms het bovennatuurlijke verwachten. En daar moet je van houden.

Ik hou ervan. En de manier waarop het verhaal in dit boek is uitgewerkt en uiteindelijk samenkomt, laat mij wederom weer ontzettend verlangen naar een vervolg in deze serie.

Dat de auteurs ook nog eens voortborduren op een eerder deel in de serie, vind ik echt heel tof. ‘De gruwelkamer’ is absoluut één van mijn favorieten en om de verhaallijn op een nieuwe manier nogmaals tot leven te zien komen… kippenvel!

Dit boek is wederom een heerlijke Pendergast thriller die wat mij betreft tegemoet komt aan alle wensen van de fans.

Meer recensies van Priscilla