Jeugdhorror op zijn best!

Priscilla 25 april 2024
In ‘TikTokTerror‘ combineert Michael Reefs de hedendaagse technologie en trends met het al eeuwenoude spokenjagen.

En oh men oh men, I love Ghosthunting!

In dit verhaal ontmoeten we vier vrienden die samen locaties bezoeken op zoek naar bovennatuurlijke activiteit.

En dat niet alleen, ze hebben een TikTok account waarop ze hun avonturen delen en met regelmaat live gaan.

Sociale media apps zijn zo ingericht dat je zichtbaar bent als je veel kijkers/volgers hebt. En veel volgers, views en likes werkt verslavend.

Zo ook voor de vrienden Jason, Nola, Nathan en Maeve.

Maar hoe ver gaan ze voor de likes en de views?

De vrienden bezoeken een begraafplaats waarbij vooral Jason het toch wel te verduren krijgt. Dit maakt dat zijn kijk op het bovennatuurlijke hier en daar wat veranderd.

Als hun volgers hen vervolgens uitdagen een oud Sanatorium te bezoeken, gaan ze deze challenge graag aan, besluiten ze er een nacht te verblijven en alles live te filmen voor TikTok.

Al snel blijkt dat niet alles is wat het lijkt en dat verlaten plekken enorm eng kunnen zijn. Maar is het oude Sanatorium wel echt verlaten? En komen de vrienden hier levend vandaan?

Wat ik heerlijk vond is dat Michael Reefs direct je aandacht weet vast te pakken door het verhaal met een spannende gebeurtenis te beginnen.

Hiermee bouwt hij direct een spanning op die gedurende het verhaal alleen maar intensiveerde.

Ja het is een jeugdboek, dus als volwassene zijn de korte zinnen weer even wennen, maar ik beloof je: het is het meer dan waard!

Dat TikTok een rol speelt in dit verhaal zal de jeugd zeker aanspreken. Inmiddels zijn de mobieltjes en de sociale media apps niet meer weg te denken.

Ook laat Michael de lezer kennismaken met Urban exploring (het bezoeken van oude verlaten gebouwen) en Ghosthunting. Dingen waar ik zelf ook warm voor loop.

De combinatie van alles maakt dit verhaal uniek en modern.

De beschrijvende schrijfstijl van Michael zorgt ervoor dat je gemakkelijk in het verhaal verdwijnt, dat het lijkt alsof je er ook bij bent en daarnaast weet hij je aandacht absoluut vast te houden met alles wat er gebeurt.

Wat betreft het verloop van het verhaal, heb ik enorm van dit angstaanjagende avontuur genoten. Daarnaast is Michael behoorlijk grafisch waar het gaat om gruwelijke details. Which I love, al kan ik mij voorstellen dat de jeugdige lezer er de bibbers van kan krijgen.

Maar is dat nou niet juist het heerlijkste aan deze enge en spannende verhalen?

Wat betreft de personages had ik graag iets meer uitwerking willen zien qua karakters en onderlinge verhoudingen. Meer onder het mom van: zodat jongeren zich met hen kunnen identificeren.

Het was echter niet storend en de dialogen maakten een hoop goed.

Wat ik verrassend vond waren de hoofdstukken die de lezer meenemen naar het verleden. Hiermee zorgt Michael dat de cirkel rond is en het hoe en waarom duidelijk is.

Het einde van het verhaal ging ietsjes te snel naar mijn mening, maar de twist aan het einde is R.L Stine waardig!

Conclusie
‘Jeugd- horrorboeken zijn alleen voor de jeugd.’ Echt niet!

Michael Reefs heeft met ‘TikTokTerror‘ een boek geschreven dat wat mij betreft geschikt is voor alle leeftijden en daarnaast voor een ieder die zin heeft om even lekker te gruwelen!

En de lezer laten gruwelen, daar is hij wat mij betreft zeker in geslaagd!

‘TikTokTerror‘ heeft alle ingrediënten die een goed jeugd- horrorboek nodig heeft en je kunt niet anders dan het in één adem uitlezen.

This book brought back memories. Dit is PRECIES waarom ik ooit ben begonnen met lezen!

En aangezien dit het eerste boek schijnt te zijn in de ‘Creepy Bones’ serie… Ben ik al benieuwd naar wat het volgende boek wordt!

Meer recensies van Priscilla