Hoera voor geweldige Herman!

rbbrleest 27 februari 2020
Een roeptoeterende haan en Herman het zwijn prijken op het opvallende omslag van Hup, Herman!
Ho stop, niet zomaar een zwijn: een hangbuikzwijn!
Heldere kleuren en een mooie gebonden uitgave met linnen rug introduceren een verhaal over uitgedaagd worden, de beste zijn en jezelf blijven.

‘Herman het hangbuikzwijn vond het leven best fijn.
Hij modderde en wroette de hele dag door.
Hij was goed in modderen en wroeten, de beste eigenlijk.
Maar Herman deed niet aan wedstrijdjes.’

De kippen houden wel wedstrijden. Ze kakelen wat af over wie als eerste een ei heeft gelegd of wie er als de kippen bij is. En dan die haan, echt een haantje de voorste, die altijd als eerste wakker wil zijn. Herman, het goedmoedige hangbuikzwijn wordt chagrijnig van het gekakel en gedoe. Hij laat zich uitdagen om die kippenfamilie eens een poepie te laten ruiken. Híj zal laten zien ook eens de eerste en de beste te zijn!
Hij verlaat zijn zalige modderpoel en huppelt, holt, vliegt, hijgt, rént als een vliegend zwijn de kakelende kippenfamilie voorbij. Kan hij rénnen?? Hij ligt voor in de wedstrijd. Gaat over bergen en door dalen. En dan. Totdat. Ineens een oergevoel bovenkomt. Wat zou Herman gaan doen? Waar is hij goed in? Wie is hij echt? Wat wil hij?

Yvonne Jagtenberg heeft met Hup, Herman! een verhaal geschreven en vooral getekend dat heerlijk enthousiast voorleest. De illustraties zijn met een paar streken direct herkenbaar voor een jonger kind. Je schiet in de lach als je Herman letterlijk bovenop de berg ziet staan en bij de vele details rondom de kakelende kippen. Met dit boek heb je een onderwerp voor een project en een gesprek in handen. Kinderen kunnen met restmateriaal ontzettend leuk een landschap namaken en een eigen invulling geven. En dan met heel veel thema’s aan de slag te gaan, bijv.: winnen, tevreden zijn, opscheppen, ergens goed in zijn, ver van huis zijn, uitdagen, opgeven, aanmoedigen, jezelf blijven en toegeven dat een ander beter is in iets.

Vrolijke, speelse illustraties, een mooie papierkwaliteit, voldoende tekst met korte zinnen die goed loopt en daardoor vloeiend voorleest. Een haast filmisch verhaal, je voelt de modder opspatten, kakelt bijna mee met de kippenbende en neemt samen een sprintje met het goedmoedige zwijn.
We kennen de auteur o.a. van ‘Hondje de enige echte’ en het met goud bekroonde ‘Mijn wonderbaarlijke oom’, met deze Herman is er een fijne, echt leuke, goede opvolger voor een breed publiek. Vanaf ong. 5 jaar. Aanrader.

Meer recensies van rbbrleest