Hartverscheurend...

Hartverscheurend om te beseffen onder welke barbaarse omstandigheden zij moesten overleven.

Edek en Mala worden gepresenteerd als echte legendes van Auschwitz, die zich tot het einde blijven verzetten. Hun verhaal vormt een inspiratiebron voor de mannen van het Sonderkommando die uiteindelijk in opstand komen tegen hun kampbewaarders in oktober 1944.

Het tragische einde van Edek en Mala laat geen lezer onberoerd. Het is pijnlijk te beseffen dat hun hoop op een leven in vrijheid uiteindelijk doorbroken wordt door een gebroken belofte van een normale burger. Dit kleine detail draagt bij aan de immense tragiek van hun verhaal.

Het boek eindigt met een mooi gebaar van Wieslaw (vriend van Edek en Mala) die twee verstrengelde haarlokken doneert aan het Staatsmuseum Auschwitz-Birkenau. Deze daad symboliseert de belofte om hun verhaal alsnog te vertellen en zo hun herinnering levend te houden.

De vrouw die uit Auschwitz ontsnapte is een aangrijpend en belangrijk werk dat de kracht van liefde en verzet onder de meest gruwelijke omstandigheden toont. Het herinnert ons eraan dat zelfs in de diepste duisternis menselijke moed en liefde kunnen schijnen als een lichtpuntje van hoop.

Meer recensies van ReadbyLisettevanD